Strona główna / Słownik
UX WIEDZA

Słownik pojęć UX

Agencja UX Webmetric
Nie znaleziono haseł spełniających kryteria
A
Above the fold

Above the fold to określenie używane w projektowaniu stron internetowych, odnoszące się do obszaru widocznego na ekranie bez konieczności przewijania strony w dół. Sekcja Above the fold jest więc tą częścią strony, która jest widoczna natychmiast po jej załadowaniu. Sekcja Above the fold jest ważna, ponieważ jest to pierwsze, co widzi użytkownik po wejściu na…

Czytaj więcej
Adaptacyjny projekt (adaptive design)

Adaptacyjny projekt (adaptive design) to metoda projektowania, która polega na dostosowywaniu interfejsu lub treści strony internetowej do potrzeb użytkowników na podstawie informacji zbieranych w czasie rzeczywistym. Adaptacyjny projekt uwzględnia różne czynniki, takie jak rozmiar ekranu urządzenia, lokalizację użytkownika, preferencje językowe i wiele innych, aby zapewnić najlepsze wrażenia użytkownika i poprawić konwersję. W ramach adaptacyjnego projektowania,…

Czytaj więcej
Adobe XD

Adobe XD (Experience Design) to narzędzie do tworzenia prototypów i projektowania interakcji dla aplikacji mobilnych, stron internetowych i innych rozwiązań cyfrowych. Adobe XD umożliwia projektowanie interfejsu użytkownika, tworzenie przepływów użytkowania, testowanie prototypów i wizualizację projektów. Narzędzie Adobe XD jest szczególnie przydatne dla projektantów interakcji, projektantów aplikacji mobilnych i stron internetowych oraz specjalistów UX (user experience)….

Czytaj więcej
Adres URL

Adres URL (Uniform Resource Locator) stanowi unikatowy adres internetowy, który prowadzi do konkretnego zasobu w sieci – może to być strona internetowa, obrazek, plik wideo czy dokument. Myśl o nim jak o dokładnym adresie domu w rzeczywistym świecie, który kieruje listonosza dokładnie tam, gdzie ma doręczyć list. W kontekście cyfrowym, adres URL pozwala przeglądarkom internetowym…

Czytaj więcej
Affinity diagram

Affinity diagram (diagram podobieństwa) to narzędzie wykorzystywane w projektowaniu UX, które pomaga zebrać i zorganizować duże ilości informacji lub pomysłów. Polega na grupowaniu tych informacji na podstawie ich podobieństw lub powiązań tematycznych. W praktyce, affinity diagram jest tworzony poprzez zapisanie każdej informacji lub pomysłu na kartce i umieszczenie jej na tablicy lub ścianie. Następnie, podobne…

Czytaj więcej
Afordancja

Więcej o Afordancji przeczytasz na naszym blogu: https://webmetric.com/microblog/afordancje-czyli-o-tym-jak-komunikujemy-sie-z-technologia/  

Czytaj więcej
After Effects

After Effects to program do edycji i tworzenia efektów specjalnych wideo. Jest to narzędzie powszechnie wykorzystywane przez profesjonalistów w branży filmowej i reklamowej, a także przez twórców internetowych do produkcji wysokiej jakości animacji i efektów wideo. After Effects oferuje wiele funkcji, takich jak animacja, kompozycja, efekty wizualne i dźwiękowe, a także narzędzia do pracy z…

Czytaj więcej
Agencja UX

Agencja UX (user experience) to firma, która specjalizuje się w projektowaniu doświadczeń użytkowników z interakcji z produktami, usługami lub systemami. Agencje UX zajmują się badaniem potrzeb i oczekiwań użytkowników, a następnie projektowaniem rozwiązań, które będą dostosowane do ich potrzeb i sprawią, że ich doświadczenie będzie jak najlepsze. Korzystanie z usług agencji UX może być szczególnie…

Czytaj więcej
AI (Artificial Intelligence)

AI (z ang. Artificial Intelligence) to dziedzina informatyki, która zajmuje się tworzeniem programów i systemów, które naśladują ludzką inteligencję oraz umiejętności poznawcze. W skrócie, AI to technologia, która pozwala na budowanie komputerowych systemów, które potrafią myśleć, uczyć się i podejmować decyzje. W ramach dziedziny AI wyróżnia się wiele podejść, takich jak uczenie maszynowe (machine learning),…

Czytaj więcej
Airtable

Airtable to narzędzie internetowe służące do tworzenia i zarządzania bazami danych. Jest to platforma, która łączy w sobie cechy arkusza kalkulacyjnego i bazy danych, co umożliwia łatwe i intuicyjne tworzenie zaawansowanych systemów do zarządzania danymi. W Airtable dane są przechowywane w tabelach, które można dostosowywać do indywidualnych potrzeb, dodając do nich kolumny, pola tekstowe, daty,…

Czytaj więcej
Akordeon (Accordion)

Akordeon (Accordion) to interaktywny element interfejsu użytkownika, który pozwala na ukrywanie i odkrywanie treści w celu zwiększenia przestrzeni na ekranie i ułatwienia nawigacji użytkownikowi. Akordeon składa się z sekcji nagłówka i treści. Nagłówek zawiera tytuł lub opis treści, a treść zawiera szczegóły lub dodatkowe informacje, które są ukryte, dopóki użytkownik nie kliknie nagłówka. Akordeon jest…

Czytaj więcej
Aktywne słuchanie

Aktywne słuchanie (z ang. active listening) to umiejętność słuchania ze zrozumieniem i uwagą, z pełnym skupieniem na rozmówcy, w celu zrozumienia jego potrzeb, oczekiwań i problemów. W kontekście UX, aktywne słuchanie odgrywa kluczową rolę w projektowaniu interakcji użytkowników, ponieważ pozwala na zbieranie informacji o użytkownikach i ich potrzebach. Podczas procesu projektowania UX, projektanci muszą rozmawiać…

Czytaj więcej
Alt tag

Alt tag (lub alternatywny tekst) to opis wizualnego elementu strony internetowej, który jest dostarczany za pomocą atrybutu „alt” w kodzie HTML. Alt tag jest zazwyczaj używany do opisywania obrazków, grafik, ikon, przycisków i innych elementów wizualnych, które są wykorzystywane na stronie internetowej. Opis ten jest wyświetlany w przypadku, gdy wizualny element nie może być wyświetlony…

Czytaj więcej
Analityka internetowa

Analityka internetowa to dziedzina, która zajmuje się zbieraniem, analizowaniem i interpretowaniem danych dotyczących ruchu i zachowań użytkowników na stronach internetowych. Analityka internetowa pozwala firmom na lepsze zrozumienie tego, jak użytkownicy korzystają z ich stron internetowych, co pozwala im na lepsze dostosowywanie swoich treści i usług do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Analityka internetowa może być przydatna…

Czytaj więcej
Analityka produktowa

Analityka produktowa to dziedzina zajmująca się zbieraniem, przetwarzaniem i interpretowaniem danych dotyczących produktu lub usługi. Celem analityki produktowej jest zrozumienie, jak użytkownicy korzystają z produktu oraz jakie są ich potrzeby i oczekiwania. Analityka produktowa może być wykorzystywana do optymalizacji procesu tworzenia produktu oraz do określenia, jakie funkcje i cechy powinien on posiadać, aby lepiej spełniać…

Czytaj więcej
Analiza danych

Analiza danych to proces badawczy, który ma na celu wykorzystanie metod statystycznych i matematycznych do wydobycia, przetwarzania i interpretacji danych w celu uzyskania nowych informacji, wiedzy lub zrozumienia zjawisk. Analiza danych może obejmować różne etapy, takie jak zbieranie, selekcja, oczyszczanie, transformacja i integracja danych, a także wykorzystanie różnych metod analizy, takich jak analiza statystyczna, eksploracyjna,…

Czytaj więcej
Analiza konkurencji

Analiza konkurencji to proces polegający na zbieraniu informacji o firmach i produktach konkurujących z twoją firmą lub produktem. Celem tej analizy jest zrozumienie, jak twoja firma i produkt wypadają w porównaniu do konkurencji oraz jakie są mocne i słabe strony konkurencji. Analiza konkurencji może obejmować różne obszary, takie jak produkty i usługi oferowane przez konkurencję,…

Czytaj więcej
Anchor text

W kontekście marketingu cyfrowego i stron internetowych, „anchor text” (z ang. kotwica) odnosi się do tekstu lub obrazu, który jest hiperłączem i może być kliknięty przez użytkownika, przekierowując go do innego miejsca w Internecie. Tekst zakotwiczenia, znany również jako anchor text, pełni kluczową rolę w pozycjonowaniu stron internetowych (SEO – Search Engine Optimization) oraz w…

Czytaj więcej
Antydesign

Antydesign w projektowaniu UX to podejście, które kładzie nacisk na estetykę kosztem funkcjonalności i użyteczności produktu. Antydesignerzy często ignorują zasady projektowania UX i skupiają się na tworzeniu projektów, które są trudne do zrozumienia i użytkowania dla użytkowników. Antydesign może prowadzić do niezadowolenia użytkowników i ograniczenia w sprzedaży produktów. Dlatego ważne jest, aby projektanci UX stosowali…

Czytaj więcej
AOV

AOV (Average Order Value): Średnia Wartość Zamówienia jako Kluczowy Wskaźnik Sprzedaży AOV (Average Order Value) to metryka, która mierzy średnią wartość zamówienia dokonywanego przez klientów. W tym artykule opowiemy o tym, czym jest AOV, dlaczego jest on ważny dla Twojego biznesu oraz jak można go zwiększyć, aby maksymalizować dochody i wyniki sprzedaży. Czym jest AOV…

Czytaj więcej
API

API to skrótowiec od angielskiego terminu „Application Programming Interface”, czyli interfejs programowania aplikacji. Jest to zestaw narzędzi, protokołów i standardów umożliwiających komunikację między różnymi aplikacjami lub serwisami internetowymi. API umożliwiają tworzenie oprogramowania, które korzysta z usług innych systemów lub udostępnia swoje usługi innym systemom. Dzięki temu, programiści mogą tworzyć aplikacje, które korzystają z funkcjonalności innych…

Czytaj więcej
Architektura informacji

Architektura informacji to dziedzina projektowania, która zajmuje się tworzeniem struktury i organizacji informacji w sposób umożliwiający ich łatwe zrozumienie i użycie przez odbiorców. Architektura informacji jest ważna, ponieważ odpowiada za spójność i logiczne ułożenie informacji w sposób ułatwiający ich odczytanie i zrozumienie przez użytkowników. Przykłady praktycznego zastosowania architektury informacji można znaleźć w różnych obszarach projektowania,…

Czytaj więcej
ARIA (Accessible Rich Internet Applications)

ARIA to skrótowiec od angielskiego terminu „Accessible Rich Internet Applications”, czyli dostępne aplikacje internetowe. Jest to zestaw standardów i wytycznych opracowanych przez organizację W3C mających na celu ułatwienie dostępu do treści internetowych dla osób niepełnosprawnych. ARIA definiuje dodatkowe atrybuty i role, które mogą być dodawane do kodu HTML, aby ułatwić interakcję z elementami strony dla…

Czytaj więcej
Asana

Asana to narzędzie do zarządzania projektami, które pozwala na organizowanie i śledzenie pracy zespołu. Asana umożliwia tworzenie zadań, przypisywanie ich do konkretnych osób, ustalanie terminów oraz monitorowanie postępów pracy. Asana umożliwia również tworzenie projektów, w ramach których można organizować wiele zadań, a także udostępnianie ich innym członkom zespołu, co ułatwia współpracę i komunikację. Narzędzie to…

Czytaj więcej
ASAP

ASAP to skrótowiec od angielskiego terminu „As Soon As Possible„, czyli „tak szybko jak to możliwe”. Jest to popularny skrót stosowany w różnych kontekstach, aby wyrazić potrzebę szybkiego działania lub reakcji. ASAP często jest używany w biznesie, gdy konieczne jest pilne rozwiązanie problemu lub wykonanie zadania.

Czytaj więcej
Assets

Assets to aktywa lub zasoby, które mogą być wykorzystane w działalności biznesowej lub projektowej. W kontekście projektowania, assets odnoszą się zazwyczaj do plików graficznych, dźwiękowych, wideo lub innych materiałów, które są używane w celu stworzenia projektu. Przykłady assets to zdjęcia, ikony, czcionki, filmy, animacje, modele 3D i wiele innych. Assets są ważnym elementem projektowania graficznego,…

Czytaj więcej
Audyt User Experience (UX)

Audyt user experience (UX) to proces oceny i badania jakości doświadczenia użytkowników z interakcji z produktami, usługami lub systemami. Celem audytu UX jest zidentyfikowanie problemów i wyzwań związanych z doświadczeniem użytkowników oraz zaproponowanie rozwiązań, które mogą poprawić jakość ich doświadczenia. Audyt UX może być przeprowadzany zarówno przy projektowaniu nowych rozwiązań, jak i przy ocenie już…

Czytaj więcej
Augmented reality (AR)

Augmented reality (AR) to technologia, która polega na wzbogaceniu rzeczywistości o dodatkowe elementy wirtualne, które są przedstawione za pomocą urządzeń takich jak smartfony, komputery lub gogle AR. Może to obejmować tekst, obrazy, animacje lub inne elementy wirtualne, które są wyświetlane w sposób, który pozwala użytkownikowi na ich interakcję. Przykłady zastosowań augmented reality: Gry: Wiele gier…

Czytaj więcej
Avatar

Avatar w UI to graficzna reprezentacja użytkownika w interfejsie użytkownika. Jest to zazwyczaj mały obrazek lub ikona wyświetlana obok nazwy użytkownika w celu identyfikacji i wyróżnienia użytkownika w interfejsie. Avatar może być wykorzystywany w różnych kontekstach, takich jak czaty, aplikacje społecznościowe, panele administracyjne i wiele innych. Często jest to prosty obrazek lub ikona, ale może…

Czytaj więcej
Axure

Axure to narzędzie do projektowania prototypów i wireframe’ów interfejsów użytkownika. Jest to popularne narzędzie stosowane w projektowaniu interaktywnych stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych interfejsów użytkownika. Axure oferuje wiele funkcjonalności, takich jak tworzenie interaktywnych prototypów, projektowanie przepływów interfejsu, definiowanie interakcji i animacji oraz tworzenie dokumentacji projektowej. Narzędzie to umożliwia również łatwe udostępnianie prototypów i współpracę…

Czytaj więcej
Azure

Azure to chmura obliczeniowa stworzona przez firmę Microsoft. Jest to platforma umożliwiająca przechowywanie danych, tworzenie, testowanie i wdrażanie aplikacji oraz zarządzanie infrastrukturą IT w chmurze. Azure oferuje wiele usług, w tym przechowywanie danych, tworzenie i zarządzanie bazami danych, tworzenie aplikacji webowych, mobilnych i desktopowych, analizę danych, sztuczną inteligencję, usługi IoT i wiele innych.

Czytaj więcej
B
Backend

Backend to część aplikacji lub systemu informatycznego, która jest odpowiedzialna za przetwarzanie danych, logikę biznesową i interakcję z bazą danych. Backend to często niewidoczna dla użytkownika końcowego część aplikacji, która działa poza interfejsem użytkownika. Backend składa się z wielu elementów, takich jak serwery aplikacji, bazy danych, interfejsy API i wiele innych. Jest to część systemu,…

Czytaj więcej
Backlog

Backlog to lista zadań lub wymagań, które muszą zostać zrealizowane w ramach projektu. Jest to element metodyki Agile i Scrum, w której backlog jest stale aktualizowany i służy do zarządzania wymaganiami i priorytetami projektu. Backlog może zawierać różne rodzaje zadań, takie jak nowe funkcjonalności, poprawki błędów, testowanie, dokumentowanie i wiele innych. Każde zadanie na liście…

Czytaj więcej
Badania dzienniczkowe

Badania dzienniczkowe (dzienniczki) w UX to metoda badawcza polegająca na zbieraniu danych na temat doświadczeń i odczuć użytkowników w trakcie używania danego produktu lub interfejsu. W ramach badań dzienniczkowych użytkownicy proszeni są o prowadzenie dziennika lub notowania dotyczących swoich wrażeń i doświadczeń podczas korzystania z produktu. Dzienniczki mogą zawierać różnego rodzaju informacje, takie jak emocje…

Czytaj więcej
Badania ilościowe w UX

Badania ilościowe w UX (user experience) to rodzaj badań, które polegają na zbieraniu i analizie dużych zbiorów danych liczbowych dotyczących zachowań i doświadczeń użytkowników. Celem badań ilościowych jest uzyskanie wiarygodnych i obiektywnych informacji o zachowaniach i doświadczeniach użytkowników, które mogą być następnie wykorzystane do poprawy jakości projektów i usług. Przykłady praktycznych zastosowań badań ilościowych w…

Czytaj więcej
Badania jakościowe

Badania jakościowe to rodzaj badań, które polegają na głębszym zrozumieniu doświadczeń, potrzeb i motywacji użytkowników poprzez zbieranie i analizowanie szczegółowych informacji opisowych. Badania jakościowe mogą być przeprowadzane zarówno z użytkownikami indywidualnymi, jak i grupami, a ich celem jest poznanie głębszych przyczyn zachowań i doświadczeń użytkowników. Przykłady praktycznych zastosowań badań jakościowych w UX mogą obejmować m.in.:…

Czytaj więcej
Badania rynku

Badania rynku to proces pozyskiwania i analizowania informacji na temat rynku, w celu zrozumienia potrzeb, preferencji i zachowań konsumentów oraz oceny potencjału danego produktu lub usługi na rynku. W ramach badań rynku, zbiera się informacje o trendach i zmianach na rynku, konkurencji, zachowaniach konsumentów, preferencjach i potrzebach klientów, a także o możliwościach i ograniczeniach danego…

Czytaj więcej
Badania UX

Badania UX (user experience) to rodzaj badań, które polegają na zbieraniu i analizie informacji dotyczących doświadczeń użytkowników podczas korzystania z produktów, usług lub rozwiązań projektowych. Celem badań UX jest zrozumienie potrzeb, oczekiwań i zachowań użytkowników oraz identyfikowanie problemów związanych z użytecznością i dostępnością, a także proponowanie rozwiązań poprawiających doświadczenie użytkowników. Badania UX mogą obejmować różne…

Czytaj więcej
Balsamiq

Balsamiq: Twórz Szybkie i Wizualne Prototypy Stron Internetowych W procesie projektowania stron internetowych, tworzenie prototypów jest niezwykle istotnym krokiem. Aby osiągnąć efektywne i klarowne wyniki, warto skorzystać z narzędzia o nazwie Balsamiq. W tym artykule opowiemy o tym, dlaczego Balsamiq jest niezastąpionym narzędziem dla projektantów stron internetowych i jak możesz wykorzystać jego potencjał, aby tworzyć…

Czytaj więcej
Baner (banner)

Baner (banner) w UI to graficzny element interfejsu użytkownika, który zwykle znajduje się na górze lub na dole strony lub aplikacji. Baner zazwyczaj ma duży rozmiar i jest wyróżniony kolorystycznie lub stylistycznie, aby przyciągać uwagę użytkownika. Banery w UI często zawierają ważne informacje dla użytkownika, takie jak reklamy, informacje o nowych produktach lub promocjach, informacje…

Czytaj więcej
Beacon

Beacon to urządzenie emitujące sygnał radiowy Bluetooth, które służy do lokalizacji i identyfikacji urządzeń mobilnych w pobliżu. Beacony są stosowane w marketingu, handlu detalicznym oraz w innych branżach, w których lokalizacja użytkowników lub obiektów jest istotna. Beacony mogą być umieszczone w sklepach, muzeach, na lotniskach lub w innych miejscach publicznych. Dzięki temu, że emitują sygnał…

Czytaj więcej
Benchmarking

Benchmarking w UX (User Experience, czyli projektowaniu doświadczenia użytkownika) to proces porównywania interfejsu użytkownika lub strony internetowej z innymi podobnymi produktami lub usługami, aby zidentyfikować mocne i słabe strony swojego projektu. Celem benchmarkingu jest znalezienie sposobów na poprawę jakości interfejsu użytkownika poprzez zastosowanie najlepszych praktyk i rozwiązań zastosowanych przez innych producentów. Benchmarking może obejmować różne…

Czytaj więcej
Beta testing

Beta testing to rodzaj testów, które polegają na udostępnieniu produktu lub usługi ograniczonej liczbie użytkowników (tzw. „beta testerów”) w celu zbierania informacji zwrotnych i sprawdzenia poprawności działania. Beta testing jest często stosowany w fazie rozwoju produktu lub usługi, kiedy jest on już w zaawansowanym stadium, ale jeszcze nie jest gotowy do oficjalnej premiery. Celem beta…

Czytaj więcej
Biometria

Biometria to dziedzina nauki zajmująca się identyfikacją i pomiarami cech biologicznych ludzi lub zwierząt w celu potwierdzenia tożsamości. Biometria opiera się na wykorzystaniu cech fizycznych i behawioralnych, takich jak odciski palców, siatkówka oka, wzór twarzy, długość kroku, styl pisania czy mówienia, które są unikalne dla każdej osoby i pozwalają na jej identyfikację. Metody biometryczne są…

Czytaj więcej
Blob

Blob to nieformalne określenie obszaru na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej, który jest wypełniony kolorowym tłem i zawiera informacje lub treści. Blobs są często wykorzystywane jako elementy designu, aby nadać stronie lub aplikacji bardziej organiczny i przyjazny charakter. Mogą one także pomóc w wyodrębnieniu ważnych sekcji treści lub podziału na sekcje strony. Blobs są…

Czytaj więcej
Blueprinting

Blueprinting to proces projektowania interfejsu użytkownika, który polega na tworzeniu szkiców lub schematów strony internetowej, lub aplikacji, zanim zostanie ona w pełni zaprojektowana i zaimplementowana. Blueprinting pozwala na zdefiniowanie struktury i layoutu strony lub aplikacji oraz na zaplanowanie poszczególnych elementów interfejsu i ich funkcjonalności. Blueprinting może być wykonywane na różnych poziomach szczegółowości, od ogólnych szkiców…

Czytaj więcej
Bold

„Bold” to termin odnoszący się do stylu czcionki, który oznacza, że ​​tekst jest wytłuszczony lub „pogrubiony”. Wytłuszczenie tekstu ma na celu wyróżnienie go z tekstu o normalnej grubości i może być stosowane w celu podkreślenia ważnych słów lub fraz w tekście lub w celu poprawienia czytelności tekstu. W większości programów do edycji tekstu i aplikacji…

Czytaj więcej
Bootstrap

Bootstrap to popularny framework front-endowy stworzony przez Twittera. Framework ten składa się z zestawu gotowych komponentów i narzędzi umożliwiających szybkie i łatwe tworzenie responsywnych stron internetowych oraz aplikacji internetowych. Bootstrap został napisany w języku HTML, CSS i JavaScript, co oznacza, że ​​jest łatwy w użyciu dla większości programistów i projektantów internetowych. Framework ten oferuje wiele…

Czytaj więcej
Bounce Rate

Wskaźnik Odrzuceń: Zrozumienie i Jak go Skutecznie Redukować na Twojej Stronie Internetowej Wskaźnik odrzuceń to jedna z kluczowych metryk analizujących efektywność strony internetowej. W tym artykule opowiemy o tym, czym jest wskaźnik odrzuceń, jak wpływa on na Twoją stronę internetową oraz jak możesz skutecznie go redukować, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników i poprawić wyniki konwersji. Czym…

Czytaj więcej
Brainstorming

Brainstorming to proces twórczego myślenia, w którym uczestnicy próbują wygenerować jak najwięcej pomysłów dotyczących określonego tematu lub problemu. W UX (User Experience, czyli projektowaniu doświadczenia użytkownika) brainstorming jest często wykorzystywany jako metoda do zbierania pomysłów dotyczących rozwiązania problemów związanych z interfejsem użytkownika lub doświadczeniem użytkownika w ogólności. Brainstorming może być przeprowadzany w grupie lub indywidualnie,…

Czytaj więcej
Brand identity

Brand identity to zestaw elementów, które tworzą tożsamość marki. W UX (User Experience, czyli projektowaniu doświadczenia użytkownika) brand identity jest szczególnie ważna, ponieważ odgrywa kluczową rolę w tworzeniu spójnego i przyjaznego doświadczenia użytkownika. Elementy składające się na brand identity mogą obejmować: Nazwę marki: nazwa marki powinna być łatwa do zapamiętania i odpowiednio kojarzyć się z…

Czytaj więcej
Brandbook

Pewnie zastanawiasz się, co to jest brandbook i dlaczego jest on tak istotny w świecie biznesu. Otóż, brandbook, inaczej księga marki, to nieodłączny element każdej profesjonalnie prowadzonej firmy, który gwarantuje spójność wizerunkową i pomaga w zarządzaniu marką. Czy Twój biznes posiada już taki przewodnik? Jeżeli nie, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Co to jest…

Czytaj więcej
Branding

Branding to proces budowania i kształtowania wizerunku marki. Jest to strategia marketingowa, która ma na celu wykreowanie unikalnego i rozpoznawalnego wizerunku firmy, produktu lub usługi na rynku. Branding obejmuje wiele działań, takich jak projektowanie logo, wybór kolorów, czcionek, tworzenie treści i komunikatów marketingowych, budowanie relacji z klientami oraz budowanie reputacji marki. Poprzez branding, firma może…

Czytaj więcej
Breadcrumbs

Breadcrumbs to element stron internetowych znany także jako nawigacja okruszkowa, który pomaga zorientować się w strukturze strony internetowej lub aplikacji. Jego zadaniem jest ułatwienie użytkownikom nawigacji poprzez wyświetlanie ścieżki, którą przeszli od strony głównej do aktualnie oglądanej strony lub sekcji. Działa to trochę jak zostawianie śladu okruszków chleba w lesie, by móc bez problemu odnaleźć…

Czytaj więcej
Breakpoint

Breakpoint to punkt, w którym zawiera się instrukcja przerwania wykonywania programu w czasie jego debugowania. Breakpoint jest narzędziem, które pozwala programiście na zatrzymanie wykonania programu w określonym punkcie, aby móc zbadać jego stan i wartości zmiennych. Po ustawieniu breakpointu programista może wykonywać kod krok po kroku, przeglądać wartości zmiennych, sprawdzać wartości zwracane przez funkcje i…

Czytaj więcej
Broken link

Broken link, znany również jako „martwy link”, to taki, który już nie prowadzi do żadnej strony internetowej lub zasobu. Gdy klikasz na taki link, zamiast oczekiwanej treści, zobaczysz komunikat o błędzie, najczęściej „404 Nie znaleziono strony”. To trochę jak próba wejścia do sklepu, który został zamknięty lub przeniesiony – drzwi są, ale za nimi nie…

Czytaj więcej
Brutalizm

Brutalizm w projektowaniu UI to styl, który charakteryzuje się surowym, ascetycznym i niechlujnym wyglądem. Jest to odmiana stylu minimalistycznego, która celowo eksponuje elementy techniczne i ręczne wykonanie projektu. W brutalizmie w UI często używa się prostych geometrii, kontrastowych kolorów i dużych czcionek, a także wyrazistych kształtów i tekstur. Ten styl projektowania jest nawiązaniem do brutalizmu…

Czytaj więcej
Bug

Bug to termin używany na określenie błędu w programie komputerowym. Bug oznacza niedoskonałość lub nieprawidłowe działanie programu, które może prowadzić do nieprawidłowych wyników lub nawet do awarii systemu. Błędy te mogą wynikać z różnych przyczyn, takich jak niedopracowany kod, błędne dane wejściowe, niekompatybilność sprzętu lub oprogramowania, lub też błędy ludzkie w procesie programowania lub testowania….

Czytaj więcej
Button

Button w UX to przycisk, czyli element interfejsu użytkownika, który pozwala na wywołanie określonej akcji po jego kliknięciu. Przyciski są jednym z podstawowych elementów projektowania interaktywnych stron internetowych i aplikacji. Buttony są używane w celu ułatwienia użytkownikowi nawigacji po stronie lub aplikacji oraz wykonania określonych akcji, takich jak zatwierdzenie formularza, dodanie elementu do koszyka, wyszukanie…

Czytaj więcej
Błąd poznawczy

Błąd poznawczy (cognitive bias) to skłonność ludzkiego umysłu do podejmowania decyzji na podstawie uprzedzeń lub irracjonalnych przekonań, zamiast na podstawie faktów i logicznych rozumowań. Błędy poznawcze wynikają z ograniczeń percepcji, pamięci i myślenia człowieka, które wprowadzają pewne uproszczenia w procesie podejmowania decyzji. Błędy poznawcze mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków i decyzji, co ma negatywny wpływ…

Czytaj więcej
C
Cache

Cache to pamięć podręczna, czyli rodzaj pamięci komputerowej, która służy do tymczasowego przechowywania często używanych danych. Cache ma na celu poprawę wydajności systemu komputerowego poprzez zmniejszenie liczby operacji odczytu z pamięci głównej lub dysku twardego. Dzięki umieszczeniu często używanych danych w pamięci podręcznej, procesor może szybciej uzyskać do nich dostęp i przetwarzać je, co przyspiesza…

Czytaj więcej
Call to action (CTA)

Call to action (CTA) to rodzaj przekazu marketingowego, który ma na celu zachęcenie odbiorców do podjęcia określonej akcji. Może to być np. kliknięcie w link, wypełnienie formularza, dokonanie zakupu czy zapisania się na newsletter. Call to action zazwyczaj zawiera jasny i zdecydowany komunikat skierowany do odbiorców, np. „Kup teraz!”, „Zapisz się na newsletter!”, „Pobierz e-booka!”….

Czytaj więcej
CAPTCHA

CAPTCHA to test Turinga, który służy do odróżnienia ludzi od automatów w sieci. Skrót ten oznacza „Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart” (Kompletnie zautomatyzowany publiczny test Turinga rozróżniający komputery i ludzi). CAPTCHA polega na prezentacji użytkownikowi obrazka lub pytania, które wymagają rozwiązania przez człowieka, a nie przez automatyczny program komputerowy….

Czytaj więcej
Card sorting

Card sorting to metoda badawcza stosowana w projektowaniu interfejsów użytkownika (UX), która polega na określeniu struktury informacji w serwisie internetowym lub aplikacji. Card sorting polega na przygotowaniu kart zawierających kluczowe kategorie lub elementy, które będą umieszczone w serwisie, a następnie poproszeniu użytkowników o ich uporządkowanie według własnych preferencji. Możliwe jest wykonanie card sortingu w formie…

Czytaj więcej
Case study

Case study to rodzaj badania przypadku, które polega na szczegółowym opisie i analizie jednego lub kilku przypadków w celu zrozumienia złożonych problemów lub sytuacji. Case study może być stosowane w różnych dziedzinach, takich jak nauki społeczne, biznes, medycyna czy edukacja, i służy do zgłębienia wiedzy na temat konkretnego zagadnienia poprzez dogłębną analizę przypadków. Case study…

Czytaj więcej
Case use

Case use, czyli przypadki użycia, to narzędzie służące do opisywania i modelowania funkcjonalności systemu informatycznego. Case use opisuje, w jaki sposób system ma działać i jakie są jego możliwości w konkretnych sytuacjach, zwanych przypadkami użycia. Case use jest często stosowane w procesie projektowania oprogramowania, ponieważ pozwala na lepsze zrozumienie oczekiwań użytkowników i określenie wymagań dla…

Czytaj więcej
CC0

CC0 to skrót oznaczający Creative Commons Zero, czyli jedną z licencji Creative Commons, która pozwala na bezpłatne udostępnianie, wykorzystywanie i modyfikowanie utworów bez konieczności uzyskiwania zgody właściciela praw autorskich. Licencja CC0 umożliwia przekazanie utworu do domeny publicznej, czyli pozbycie się wszelkich praw autorskich przez twórcę utworu. Oznacza to, że utwór może być wykorzystywany przez każdego…

Czytaj więcej
Chatbot

Chatbot to program komputerowy, który jest zaprogramowany do przeprowadzania rozmów z użytkownikami za pomocą czatu lub wiadomości tekstowych. Chatboty są często stosowane w celu usprawnienia procesów biznesowych, obsługi klienta i komunikacji z użytkownikami w różnych branżach, takich jak handel, bankowość, transport, zdrowie i wiele innych. Chatboty mogą być programowane na różne sposoby, przy użyciu sztucznej…

Czytaj więcej
Checkbox

Checkbox to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wybór jednej lub wielu opcji z listy lub formularza. Checkboxy są reprezentowane za pomocą kwadratowych pól zaznaczenia, w których użytkownik może kliknąć, aby wybrać lub odznaczyć daną opcję. Checkboxy są często stosowane w różnych aplikacjach, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne czy programy komputerowe, aby umożliwić…

Czytaj więcej
Chunking

Chunking w UX to proces dzielenia informacji na mniejsze, łatwiejsze do przyswojenia kawałki, co pozwala użytkownikom na lepsze zrozumienie i zapamiętanie informacji. Chunking to technika projektowania interfejsu użytkownika, która ma na celu poprawienie doświadczenia użytkownika poprzez zwiększenie jego efektywności i wydajności. Przykładem chunkingu w UX może być podział treści na krótkie akapity, sekcje, listy punktowane…

Czytaj więcej
CICD

CICD (Continuous Integration, Continuous Deployment) to podejście do procesu wdrażania oprogramowania, które polega na ciągłym integrowaniu i wdrażaniu zmian do aplikacji. W CICD każda zmiana w kodzie źródłowym jest automatycznie integrowana, testowana i wdrażana do produkcji. Dzięki temu możliwe jest szybkie wprowadzanie zmian i ulepszeń do aplikacji, a także łatwiejsze zarządzanie nimi. CICD wymaga wdrożenia…

Czytaj więcej
Click tracking

Narzędzia wykorzystywane w Click Tracking Click tracking, inaczej nazywany śledzeniem kliknięć, to technika polegająca na gromadzeniu i analizie informacji o aktywności użytkowników na stronie internetowej lub w aplikacji. W procesie tym wykorzystuje się różnego rodzaju narzędzia, takie jak pliki cookies, skrypty JavaScript czy narzędzia analityczne, na przykład Google Analytics. Dzięki nim możliwe jest zbieranie szczegółowych…

Czytaj więcej
Clickstream analysis

Clickstream analysis (analiza strumienia kliknięć) to rodzaj analizy danych, która polega na zbieraniu i analizie informacji o ruchu użytkowników na stronie internetowej lub aplikacji. Clickstream analysis umożliwia zdobycie informacji o tym, jak użytkownicy poruszają się po stronie, jakie treści przeglądają, jak długo na niej pozostają oraz jakie akcje wykonują (np. kliknięcia w linki, wypełnianie formularzy…

Czytaj więcej
CloudFront

CloudFront to rozwiązanie firmy Amazon Web Services (AWS) służące do dystrybucji treści internetowych, takich jak pliki HTML, pliki CSS, obrazy i pliki wideo. CloudFront jest usługą zapewniającą szybki dostęp do tych treści przez sieć komputerową poprzez umieszczenie ich na serwerach rozmieszczonych strategicznie na całym świecie. Dzięki temu, gdy użytkownik wchodzi na stronę internetową lub ogląda…

Czytaj więcej
CMS

CMS (Content Management System) to system zarządzania treścią, który umożliwia użytkownikom tworzenie, edycję, publikowanie i zarządzanie treściami na stronach internetowych lub innych platformach online. CMS jest narzędziem umożliwiającym łatwe tworzenie i zarządzanie treściami bez potrzeby znajomości języków programowania. Dzięki CMS użytkownicy mogą łatwo dodawać, usuwać i modyfikować treści, takie jak teksty, obrazy, filmy, pliki audio,…

Czytaj więcej
Co-creation

Co-creation (współtworzenie) to proces, w którym firma i jej klienci, partnerzy biznesowi lub inni interesariusze wspólnie tworzą nowe produkty, usługi lub rozwiązania biznesowe. Co-creation polega na aktywnym zaangażowaniu użytkowników lub interesariuszy w proces projektowania, rozwijania i dostarczania produktów lub usług, co pozwala firmie na dostosowanie się do potrzeb i wymagań swoich klientów oraz na budowanie…

Czytaj więcej
Cognitive load

Cognitive load (obciążenie poznawcze) to pojęcie z zakresu psychologii poznawczej, które odnosi się do ilości pracy, jaką musi wykonać mózg podczas wykonywania zadania. Cognitive load może być wysokie lub niskie w zależności od rodzaju zadania oraz od poziomu trudności. Cognitive load może być podzielone na trzy podstawowe rodzaje: Intrinsic cognitive load — odnosi się do naturalnej…

Czytaj więcej
Cognitive walkthrough

Cognitive walkthrough (przejście po krokach) to metoda badawcza stosowana w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI), która polega na przeprowadzeniu szczegółowej analizy sposobu, w jaki użytkownicy myślą o i korzystają z aplikacji lub serwisu internetowego. Cognitive walkthrough polega na przejściu krok po kroku przez poszczególne elementy interfejsu i ocenie, czy są one dla użytkowników intuitwne i łatwe…

Czytaj więcej
Confluence

Confluence to narzędzie do zarządzania wiedzą i tworzenia treści, które umożliwia użytkownikom współpracę, udostępnianie i publikowanie dokumentacji, przeglądanie i śledzenie zmian, tworzenie notatek, planów projektowych i innych materiałów zespołowych. Confluence jest często stosowany w firmach i organizacjach jako platforma do zarządzania projektem, w której członkowie zespołu mogą łatwo udostępniać i aktualizować dokumenty, diagramy, tabele i…

Czytaj więcej
Content marketing

Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych treści, które przyciągają uwagę potencjalnych klientów i zwiększają ich zainteresowanie oferowanymi produktami lub usługami. Content marketing jest oparty na idei, że dostarczanie wartościowych informacji i rozwiązań problemów klientów jest bardziej skuteczne niż tradycyjne formy reklamy. Treści mogą przybierać różne formy, takie jak artykuły na…

Czytaj więcej
Conversion rate (CR)

Conversion Rate (CR): Kluczowy Wskaźnik Skuteczności Twojej Strony Internetowej Conversion Rate (CR) to kluczowy wskaźnik, który mierzy skuteczność Twojej strony internetowej w przekształcaniu odwiedzających w akcje zamówień, rejestracji lub innych pożądanych działań. W tym artykule opowiemy o tym, czym jest Conversion Rate, dlaczego jest ważny dla Twojego biznesu oraz jak go zwiększyć, aby poprawić wyniki…

Czytaj więcej
Crawl budget

Crawl budget czyli inaczej budżet indeksowania odnosi się do liczby stron na witrynie internetowej, które wyszukiwarka jest w stanie zeskanować i zaindeksować w określonym czasie. Jest to ważny aspekt dla optymalizacji pod kątek SEO, ponieważ bezpośrednio wpływa na to, jak szybko i jak dokładnie treść strony jest dostępna dla użytkowników wyszukiwarki. Zarządzanie budżetem indeksowania jest…

Czytaj więcej
Crazy Egg

Crazy Egg: Odkryj Tajemnice Twojej Witryny i Zdobądź Przewagę Konkurencyjną W dzisiejszym dynamicznym świecie cyfrowym, zrozumienie zachowań użytkowników na stronie internetowej jest kluczem do osiągnięcia sukcesu online. Aby zapewnić optymalne doświadczenie dla odwiedzających i zwiększyć konwersje, warto skorzystać z narzędzia o nazwie Crazy Egg. W tym artykule przedstawimy, dlaczego Crazy Egg jest niezastąpionym narzędziem dla…

Czytaj więcej
CRM

CRM to skrót od Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientami. Jest to podejście biznesowe, które skupia się na zbudowaniu pozytywnych relacji z klientami i utrzymaniu ich lojalności w dłuższej perspektywie czasu. CRM jest również narzędziem informatycznym, które pomaga firmom w zarządzaniu informacjami o klientach, ich preferencjami, historią transakcji i interakcjami z firmą. Dzięki…

Czytaj więcej
CRO

CRO to skrót od Conversion Rate Optimization, czyli optymalizacja wskaźnika konwersji. Jest to proces optymalizacji witryny internetowej lub aplikacji mobilnej, aby zwiększyć liczbę użytkowników, którzy wykonują pożądaną akcję, taką jak dokonanie zakupu, zapisanie się na newsletter, wypełnienie formularza itp. CRO wykorzystuje dane analityczne, testy A/B i badania użytkowników, aby zidentyfikować czynniki wpływające na konwersje i…

Czytaj więcej
Cross-Selling

Cross-Selling: Skuteczna Strategia Sprzedaży Dodatkowych Produktów Cross-selling to strategia sprzedaży, która polega na oferowaniu klientom dodatkowych produktów lub usług, które mogą uzupełnić lub rozszerzyć ich pierwotne zakupy. W tym artykule opowiemy o tym, czym jest cross-selling, jak działa i jak można go skutecznie wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż i zadowolenie klientów. Czym jest Cross-Selling? Cross-selling to…

Czytaj więcej
CSS

CSS to skrót od Cascading Style Sheets, czyli Kaskadowe Arkusze Stylów. Jest to język służący do opisu sposobu prezentacji elementów strony internetowej lub dokumentu XML. CSS definiuje reguły dotyczące wyglądu i stylizacji elementów takich jak czcionki, kolory, marginesy, wyrównanie tekstu, tła itp. Separacja treści (HTML) od prezentacji (CSS) pozwala na łatwiejszą modyfikację wyglądu strony bez…

Czytaj więcej
Customer Experience

Customer Experience (CX) to pojęcie odnoszące się do całości wrażeń, jakie klienci mają podczas interakcji z marką, produktem lub usługą. CX to nie tylko proces zakupowy, ale również cała ścieżka, jaką klient przechodzi od momentu poszukiwania informacji o produkcie lub usłudze, przez proces zakupu, korzystanie z niego, aż po ewentualny kontakt z obsługą klienta. Doświadczenie…

Czytaj więcej
Customer Journey

Customer Journey (pol. „ścieżka klienta”) to termin odnoszący się do całego procesu, którym klient przechodzi od momentu zainteresowania się produktem lub usługą, aż do jej zakupu oraz dalszych działań związanych z użytkowaniem lub konsumpcją. W skrócie, Customer Journey opisuje całą drogę, jaką klienci pokonują podczas interakcji z daną firmą, od momentu pierwszego kontaktu aż po…

Czytaj więcej
D
Dark Mode

Dark Mode (pol. tryb ciemny) to funkcja dostępna w wielu aplikacjach i systemach operacyjnych, która pozwala zmienić ich wygląd na ciemniejszy. W trybie ciemnym tło aplikacji lub systemu operacyjnego jest ciemniejsze, a czcionki i inne elementy są jasne, co może pomóc zmniejszyć zmęczenie oczu w przypadku długotrwałego korzystania z ekranu, a także zwiększyć czytelność tekstu…

Czytaj więcej
Dark patterns

Dark patterns (ciemne wzory) to specjalnie zaprojektowane elementy interfejsu użytkownika (UI), które są stosowane w celu manipulowania użytkownikami lub oszukiwania ich. Dark patterns są często stosowane w aplikacjach internetowych lub serwisach internetowych, aby przekonać użytkowników do wykonania określonych działań lub dokonania zakupów, często bez ich świadomości lub zgody. Przykłady dark patterns to np. przyciski „akceptuj”,…

Czytaj więcej
Dashboard

Dashboard to interaktywna tablica lub panel, który wyświetla wizualizacje i zestawienia danych z różnych źródeł w celu ułatwienia analizy i monitorowania ważnych wskaźników. Dashboardy są często używane w biznesie, marketingu i zarządzaniu projektami do śledzenia wydajności, postępów w pracy i osiągania celów. Dzięki dashboardowi można szybko i łatwo przejrzeć kluczowe informacje oraz podejmować decyzje na…

Czytaj więcej
Data informed design

Data informed design to podejście projektowe, w którym projektanci korzystają z danych jako jednego z wielu źródeł informacji w procesie projektowania. W data informed design, projektanci podejmują decyzje projektowe na podstawie analizy danych, ale również uwzględniają swoje doświadczenie i wiedzę fachową, a także opinie użytkowników i innych interesariuszy. Dane są więc jednym z elementów wpływających…

Czytaj więcej
Data science

Data science to dziedzina nauki, która zajmuje się analizą, przetwarzaniem i interpretacją danych za pomocą metod statystycznych, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. W data science wykorzystuje się różne technologie i narzędzia do zbierania, przechowywania, przetwarzania i analizowania danych. Celem jest odkrywanie wzorców i związków pomiędzy danymi oraz wykorzystanie tych informacji do podejmowania decyzji biznesowych. Data…

Czytaj więcej
Data-driven design

Data-driven design to podejście projektowe, w którym proces projektowania opiera się na analizie danych, w celu podjęcia decyzji projektowych. W data-driven design, projektanci korzystają z danych, aby zrozumieć zachowania użytkowników i ich preferencje. Dane te mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak badania rynku, analiza zachowań użytkowników na stronie internetowej czy też testy A/B. Na…

Czytaj więcej
Deep learning

Deep learning to rodzaj sztucznej inteligencji, która opiera się na tworzeniu modeli matematycznych nazywanych sieciami neuronowymi. Sieci neuronowe to modele oparte na uczeniu maszynowym, które naśladują funkcjonowanie ludzkiego mózgu i umożliwiają komputerom uczenie się z dostępnych danych. Deep learning polega na tworzeniu coraz bardziej złożonych sieci neuronowych, które są w stanie uczyć się z danych…

Czytaj więcej
Design debt

Design debt to pojęcie odnoszące się do kosztów związanych z niewłaściwym lub niedostatecznym projektowaniem produktów lub usług. Design debt powstaje, gdy projektanci lub deweloperzy podejmują krótkoterminowe decyzje projektowe, które zapewniają szybsze tempo produkcji, ale w dłuższej perspektywie prowadzą do narastających kosztów, takich jak przestarzałe lub nieprzystosowane do zmieniających się potrzeb użytkowników projekty. Przykładem design debt…

Czytaj więcej
Design patterns

Design patterns (wzorce projektowe) to sprawdzone, uniwersalne rozwiązania projektowe, które mogą być stosowane w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI) w celu poprawy ich użyteczności i spójności. Design patterns są oparte na doświadczeniach i badaniach oraz służą jako wskazówki dla projektantów interfejsów, pomagając im w opracowywaniu skutecznych rozwiązań projektowych. Design patterns są często opisywane jako „gotowe receptury”…

Czytaj więcej
Design responsywny

Design responsywny (odpowiedni do wielkości ekranu) to rodzaj projektowania stron internetowych lub aplikacji, który polega na dostosowaniu ich wyglądu i funkcjonalności do różnych rozmiarów ekranów, na których są wyświetlane. Design responsywny zapewnia, że strona lub aplikacja będą wyświetlane poprawnie na różnych urządzeniach, takich jak komputery osobiste, tablety czy smartfony, bez względu na ich rozdzielczość czy…

Czytaj więcej
Design sprint

Design sprint (maraton projektowy) to intensywny, 5-dniowy proces projektowy, który służy do szybkiego i efektywnego rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem interfejsów użytkownika (UI) oraz testowania pomysłów i prototypów. Design sprint opiera się na strukturze i metodologii opracowanej przez firmę Google Ventures i jest stosowany w wielu firmach na całym świecie. Design sprint składa się z…

Czytaj więcej
Design studio

Design studio w kontekście UX (User Experience) to miejsce pracy projektantów, którzy zajmują się projektowaniem interfejsu użytkownika oraz doświadczenia użytkowników z aplikacjami internetowymi, mobilnymi i innymi produktami cyfrowymi. Celem projektantów UX jest stworzenie interfejsu, który będzie intuicyjny, przyjazny i efektywny dla użytkowników. W design studio projektanci UX mogą pracować nad różnymi etapami projektu, takimi jak…

Czytaj więcej
Design system

Design system (system projektowy) to zestaw narzędzi i zasad projektowych, które służą do opracowywania spójnych i zgodnych interfejsów użytkownika (UI) dla różnych aplikacji i serwisów internetowych. Design system zawiera takie elementy, jak np. styleguide (przewodnik po stylu), komponenty interfejsu, kolory, czcionki i inne elementy projektowe, które są dostępne dla całego zespołu projektowego i mogą być…

Czytaj więcej
Design Thinking

Design Thinking to podejście do projektowania, które skupia się na twórczym rozwiązywaniu problemów oraz projektowaniu produktów lub usług, które lepiej odpowiadają na potrzeby i oczekiwania użytkowników. Design Thinking polega na zbieraniu informacji o użytkownikach i ich potrzebach, a następnie wykorzystaniu tych informacji do generowania kreatywnych rozwiązań projektowych. W procesie Design Thinking stosowane są różne techniki,…

Czytaj więcej
DesignOps

DesignOps to podejście do projektowania, które skupia się na zwiększeniu efektywności procesów projektowych poprzez usprawnienie pracy projektantów oraz zapewnienie lepszej współpracy między zespołami projektowymi. DesignOps wykorzystuje metodyki i narzędzia IT do automatyzacji procesów projektowych oraz zarządzania nimi. Celem jest zapewnienie, aby projektanci mogli skupić się na tworzeniu lepszych projektów, a nie na rozwiązywaniu problemów związanych…

Czytaj więcej
Diary study

Diary study (badanie dziennika) to rodzaj badania użyteczności (UX), w którym użytkownicy są proszeni o rejestrowanie swoich doświadczeń związanych z produktem lub usługą w ciągu kilku dni lub tygodni. Może to obejmować zapisywanie swoich myśli, uczuć i działań związanych z produktem lub usługą, a także zapisywanie pytań, trudności lub innych problemów, z którymi się spotkali….

Czytaj więcej
Digital Employee Experience

Digital Employee Experience (DEX) to pojęcie, które odnosi się do doświadczeń pracowników związanych z korzystaniem z różnego rodzaju technologii i narzędzi cyfrowych w miejscu pracy. DEX obejmuje takie aspekty, jak np. interfejsy użytkownika (UI) aplikacji i narzędzi, ich funkcjonalność, wydajność i bezpieczeństwo, a także wsparcie techniczne i szkolenia. DEX jest ważnym elementem zarządzania pracownikami i…

Czytaj więcej
Django

Django to framework Python do tworzenia aplikacji internetowych. Jest on bardziej rozbudowany niż Flask i oferuje szereg narzędzi i mechanizmów ułatwiających tworzenie zaawansowanych aplikacji. Django jest szczególnie przydatne w przypadku dużych projektów, ponieważ zapewnia dużą skalowalność i wydajność oraz umożliwia łatwe tworzenie i zarządzanie bazami danych. Django opiera się na koncepcji model-widok-szablon (MVT), co oznacza, że…

Czytaj więcej
Dokumentacja UX

Dokumentacja UX (User Experience) to zestaw dokumentów i materiałów, które opisują proces projektowania i testowania interfejsów użytkownika (UI) oraz ich funkcjonalność i użyteczność. Dokumentacja UX służy jako podstawa dla projektowania i rozwoju interfejsu oraz jako źródło informacji dla zespołu projektowego i innych osób zaangażowanych w projekt. Dokumentacja UX może obejmować takie elementy jak np.: Analizę…

Czytaj więcej
Dostępność

Dostępność w UX (User Experience) to pojęcie, które odnosi się do zapewnienia, że interfejsy użytkownika (UI) oraz treści i funkcje dostępne za pośrednictwem tych interfejsów są dostępne i użyteczne dla jak największej liczby osób, niezależnie od ich możliwości fizycznych, sensorycznych lub intelektualnych. Dostępność oznacza, że osoby z różnymi ograniczeniami, takimi jak np. niedowidzenie, niedosłuch czy…

Czytaj więcej
Dot voting

Dot voting to metoda wyboru preferencji, która polega na tym, że uczestnicy otrzymują kropki (najczęściej naklejki) i mają za zadanie umieścić je obok propozycji, które im się podobają lub uważają za najważniejsze. Może to być wykorzystywane w różnych kontekstach, np. podczas burzy mózgów, aby wybrać najlepsze pomysły, w czasie spotkań biznesowych, aby wybrać najważniejsze cele…

Czytaj więcej
Double diamond

Double Diamond – Czy warto korzystać? Double diamond to model procesu projektowego, który został opracowany przez Design Council w Wielkiej Brytanii. Model ten opiera się na idei, że projektowanie to proces eksploracji i eksperymentowania, a nie tylko realizacja z góry zaplanowanego zadania. Jest to elastyczne narzędzie, które pozwala na kreatywne myślenie w trakcie procesu projektowego,…

Czytaj więcej
Dropdown

Dropdown to element interfejsu użytkownika, który pozwala na wybór jednej opcji z rozwijanej listy. Po kliknięciu na pole dropdown, lista opcji zostaje rozwinięta, a użytkownik może wybrać jedną z dostępnych pozycji. Element ten jest szeroko wykorzystywany w projektowaniu stron internetowych i aplikacji mobilnych, aby umożliwić użytkownikom wygodne wybieranie jednej opcji spośród wielu możliwych. Dropdowny mogą…

Czytaj więcej
Duplicate content

Duplicate content, czyli zawartość zduplikowana, odnosi się do sytuacji, w której identyczne lub bardzo podobne treści pojawiają się w różnych miejscach na Internecie pod różnymi adresami URL. Jest to kwestia o znaczącym wpływie na działania związane z marketingiem cyfrowym i optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO). Z punktu widzenia wyszukiwarek, takich jak Google, zawartość…

Czytaj więcej
Dywergencja

Dywergencja to pojęcie odnoszące się do różnicy między oczekiwaniami użytkowników, a tym, co oferuje im dana aplikacja lub strona internetowa. Dywergencja UX oznacza, że produkt lub usługa nie spełnia oczekiwań użytkowników, co może prowadzić do zniechęcenia ich do korzystania z niej lub nawet do rezygnacji z jej używania. Dywergencja UX może wynikać z wielu czynników,…

Czytaj więcej
Dług projektowy

Dług projektowy (Design Debt) to termin, który odnosi się do kompromisów, które zespół projektowy podejmuje w celu szybszego dostarczenia produktu lub usługi na rynek, ale które mogą prowadzić do trudności lub problemów związanych z jakością lub użytecznością produktu w przyszłości. Podobnie jak w przypadku długu technologicznego, dług projektowy może wynikać z potrzeby szybkiego dostarczenia produktu…

Czytaj więcej
Dług technologiczny

Dług technologiczny (Technological Debt) to termin, który odnosi się do kompromisów, które organizacja lub projekt podejmuje w celu szybszego dostarczenia produktu lub usługi na rynek. Te kompromisy mogą dotyczyć architektury, kodu, narzędzi lub procesów, a ich celem jest umożliwienie szybszego dostarczenia produktu lub usługi, ale mogą one prowadzić do komplikacji w przyszłości, gdy trzeba będzie…

Czytaj więcej
E
Edge case

Edge case to sytuacja skrajna lub graniczna, która zazwyczaj występuje rzadko lub nieoczekiwanie, a której uwzględnienie jest ważne przy projektowaniu systemów lub algorytmów. Często jest to sytuacja, która wymaga szczególnego traktowania ze względu na swoją niecodzienność lub niską prawdopodobieństwo wystąpienia, ale jednocześnie może mieć znaczący wpływ na funkcjonowanie systemu lub algorytmu.  

Czytaj więcej
Ergonomia

Ergonomia w UX (User Experience) odnosi się do projektowania interfejsów użytkownika w sposób, który jest ergonomiczny i intuicyjny dla użytkowników. Ergonomia w UX ma na celu zapewnienie wygodnej i efektywnej interakcji między użytkownikiem a systemem lub aplikacją. W praktyce ergonomia w UX obejmuje takie elementy jak projektowanie układu interfejsu, układu przycisków, wielkości czcionek, kolorów, kontrastu…

Czytaj więcej
ERP

ERP (Enterprise Resource Planning): Nowoczesne Rozwiązanie do Zarządzania Zasobami Firmy ERP (Enterprise Resource Planning) to kompleksowe oprogramowanie, które integruje i zarządza różnymi obszarami działalności firmy, takimi jak finanse, produkcja, sprzedaż, magazynowanie, zaopatrzenie, kadry czy relacje z klientami. W tym artykule opowiemy o systemie ERP, jak działa i jakie korzyści może przynieść w zarządzaniu zasobami firmy….

Czytaj więcej
Etyka projektanta

Etyka projektanta (Etyczny projekt) – Etyka projektanta to zestaw zasad i norm, które określają, jakie zachowania i działania są uważane za godne podczas projektowania produktów, usług lub systemów. Etyka projektanta ma na celu zapewnienie, że projektowane rozwiązania są bezpieczne, użyteczne i odpowiedzialne społecznie. Etyka projektanta obejmuje różne aspekty projektowania, takie jak: Bezpieczeństwo: projektant musi zapewnić,…

Czytaj więcej
Ewaluacja

Ewaluacja w UX (User Experience, doświadczenie użytkownika) to proces oceny jakości projektowanego rozwiązania, takiego jak strona internetowa, aplikacja lub system, z punktu widzenia użytkowników. Ewaluacja UX ma na celu zrozumienie, czy projektowane rozwiązanie jest użyteczne, przyjazne dla użytkownika i spełnia oczekiwania użytkowników. Ewaluacja UX może być wykonywana na różnych etapach projektowania, od wstępnych koncepcji do…

Czytaj więcej
Eye tracking

Badanie eye tracking (śledzenie oczu) to technika, która polega na rejestrowaniu ruchu oczu podczas oglądania strony internetowej lub aplikacji. Jest to ważne narzędzie w projektowaniu interfejsów użytkownika (UX), ponieważ pozwala zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy przeglądają i nawigują po stronie lub aplikacji. Badanie eye tracking może być wykonane za pomocą specjalnego sprzętu, takiego jak okulary…

Czytaj więcej
F
Fidelity

Fidelity (wierność) w UX (User Experience, doświadczenie użytkownika) to poziom zgodności projektowanego rozwiązania z ostatecznym produktem lub usługą. Fidelity może być oceniana na różnych etapach projektowania, od wstępnych koncepcji po gotowe produkty. Wysoka wierność oznacza, że projektowane rozwiązanie jest dobrze zaprojektowane i odzwierciedla ostateczny produkt lub usługę, natomiast niska wierność oznacza, że projektowane rozwiązanie może…

Czytaj więcej
Figma

Figma to oprogramowanie do projektowania interfejsów użytkownika (UX) i grafiki komputerowej, które umożliwia tworzenie i edytowanie projektów w przeglądarce internetowej. Figma jest popularnym narzędziem wśród projektantów interfejsów, ponieważ umożliwia tworzenie i edycję projektów w czasie rzeczywistym z dowolnego miejsca za pomocą komputera lub tabletu. Figma oferuje szeroką gamę narzędzi do projektowania, takich jak narzędzia do…

Czytaj więcej
Flask

Flask to lekki framework napisany w języku programowania Python, służący do tworzenia aplikacji internetowych. Jest on szczególnie przydatny przy tworzeniu prostych aplikacji lub prototypów, ponieważ jest bardzo elastyczny i pozwala na szybkie rozwijanie aplikacji bez konieczności tworzenia dużej ilości kodu. Flask pozwala również na integrację z innymi narzędziami i bibliotekami Python, co umożliwia rozszerzenie funkcjonalności…

Czytaj więcej
Flat design

Flat design to styl projektowania interfejsów użytkownika (UX), w którym używane są płaskie elementy graficzne, takie jak ikony, przyciski i inne elementy interfejsu. Flat design charakteryzuje się brakiem efektów 3D, takich jak cienie lub przezroczystość, i skupieniem się na prostych formach i czystych kolorach. Flat design został zaprojektowany, aby umożliwić szybsze ładowanie stron internetowych i…

Czytaj więcej
Framework

Framework — to zestaw zasad, narzędzi lub struktur, które służą do opracowywania lub realizacji określonego celu, lub zadania. Może być stosowany w różnych dziedzinach, takich jak programowanie, projektowanie, nauka czy biznes. W informatyce framework to zestaw bibliotek i narzędzi, które służą do tworzenia aplikacji komputerowych lub rozwiązywania określonych problemów. Frameworki umożliwiają programistom szybsze i łatwiejsze…

Czytaj więcej
G
Grooming

Grooming w Scrum to proces, w którym zespół Scrum przygotowuje i uzupełnia listę zadań (backlog) przed kolejnym cyklem tworzenia oprogramowania (sprintem). Grooming to określenie pochodzące z angielskiego, które oznacza „przygotowywanie” lub „pielęgnację”. W Scrum grooming ma na celu uzyskanie jasnego i aktualnego obrazu tego, co zespół będzie realizować w najbliższym czasie, oraz upewnienie się, że…

Czytaj więcej
H
Heurystyka

Heurystyka — W kontekście UX mówi się przede wszystkim o heurystykach użytkowości Jakoba Nielsena. Jest to zbiór reguł i wskazówek dotyczących projektowania interfejsu użytkownika, które zostały opracowane przez Jakoba Nielsena, znanego eksperta w dziedzinie użyteczności i projektowania interfejsów użytkownika. Celem heurystyk Nielsena jest pomoc projektantom interfejsów w tworzeniu interfejsów, które są łatwe w obsłudze i…

Czytaj więcej
High-Fi

High-Fi – Prototypowanie Hi-fi, lub High-fidelity prototyping, to proces tworzenia realistycznych modeli lub symulacji projektu, które są wiernymi odwzorowaniami tego, jak finalny produkt będzie wyglądać i działać. Prototypy Hi-fi są często używane w procesie projektowania i testowania produktów, aby zapewnić, że są one zgodne z oczekiwaniami i potrzebami użytkowników. Prototypy te są zazwyczaj bardziej zaawansowane…

Czytaj więcej
Hotjar

W dzisiejszej cyfrowej erze, gdzie konkurencja o uwagę użytkowników online jest coraz większa, ważne jest, abyśmy zrozumieli zachowania naszych odwiedzających i dostosowali nasze strategie w celu przyciągnięcia większej liczby klientów. Dzięki narzędziu o nazwie Hotjar, możemy wejść głębiej w świat naszych użytkowników i odkryć tętno naszej witryny internetowej. W tym artykule pokażemy, dlaczego Hotjar jest…

Czytaj więcej
I
Ideacja

Ideacja (Generowanie pomysłów) – Ideacja w kontekście UX to proces tworzenia i rozwijania pomysłów dotyczących projektu interaktywnego, takiego jak strona internetowa czy aplikacja mobilna. Ideacja może obejmować różne etapy, od wstępnego zbierania inspiracji i tworzenia koncepcji po szczegółowe projektowanie interfejsu użytkownika i planowanie funkcjonalności. Celem ideacji jest znalezienie najlepszych pomysłów i na ich podstawie opracowanie…

Czytaj więcej
Identyfikacja graficzna

Identyfikacja graficzna to zestaw elementów wizualnych, które są stosowane przez firmę w celu budowania jej rozpoznawalności i wyróżnienia się na tle konkurencji. Elementy te mogą obejmować logo, kolory, czcionki, grafiki i inne elementy, które są charakterystyczne dla danej firmy i są stosowane w różnych materiałach reklamowych i marketingowych, takich jak ulotki, plakaty, strony internetowe, materiały…

Czytaj więcej
Indywidualny wywiad pogłębiony

Indywidualny wywiad pogłębiony (ang. Individual Depth Interview, IDI) to rodzaj badania UX, który polega na przeprowadzeniu indywidualnych, wywiadów z użytkownikami w celu zgłębienia ich potrzeb, oczekiwań i doświadczeń związanych z użytkowaniem danego produktu lub usługi. Indywidualny wywiad pogłębiony jest szczególnie przydatny, gdy chce się poznać głębokie motywacje, przekonania i emocje użytkowników, a także gdy chce…

Czytaj więcej
Inkluzywny design

Inkluzywny design (Inclusive Design) – Design inkluzywny to podejście projektowe, które koncentruje się na tworzeniu produktów, usług i rozwiązań, które są dostępne i przyjazne dla różnych grup użytkowników, w tym osób z różnymi ograniczeniami fizycznymi, sensorycznymi i umysłowymi. Celem designu inkluzywnego jest zapewnienie równego dostępu do produktów i usług dla wszystkich ludzi, bez względu na…

Czytaj więcej
Intuicyjny design

Intuicyjny design (Intuitive Design) – Design intuicyjny to podejście projektowe, które koncentruje się na tworzeniu rozwiązań, które są łatwe do zrozumienia i obsługi dla użytkowników. Celem designu intuicyjnego jest zapewnienie, aby użytkownicy mogli szybko i łatwo zrozumieć, jak działa dany produkt lub usługa, bez konieczności czytania instrukcji lub szukania pomocy. Design intuicyjny opiera się na…

Czytaj więcej
InVision Studio

InVision Studio – InVision Studio to profesjonalne narzędzie do tworzenia prototypów interaktywnych i projektowania interfejsów użytkownika (UI) dla aplikacji mobilnych i stron internetowych. Program InVision Studio pozwala projektantom na szybkie i łatwe tworzenie prototypów, które pozwalają na przetestowanie i ocenę rozwiązań projektowych przed ich wdrożeniem w życie. InVision Studio umożliwia tworzenie prototypów interaktywnych za pomocą…

Czytaj więcej
Iteracja

Iteracja — tworząc wysoko konwertujący UI należy przejść cykl, który wygląda mniej więcej tak: badania User Experience -> analiza danych -> prototypowanie -> publikacja produktu cyfrowego. Taki cykl nazywamy iteracją i jest to proces powtarzalny. Każda kolejna iteracja to etap w procesie projektowym, w którym projekt jest modyfikowany i ulepszany na podstawie wyników poprzedniego etapu….

Czytaj więcej
Iterative design

Iterative design to podejście projektowe, w którym proces projektowy jest podzielony na kolejne etapy, z których każdy polega na wprowadzeniu poprawek i ulepszeń na podstawie wyników poprzedniego etapu. Iterative design polega na ciągłym udoskonalaniu projektu, poprzez wprowadzanie zmian i testowanie ich z użytkownikami, aż do osiągnięcia pożądanego rezultatu. Iterative design opiera się na założeniu, że…

Czytaj więcej
J
Jak moglibyśmy…- HMW

Jak moglibyśmy… – „HMW” (skrót od „How Might We”) to metoda projektowania stosowana w projektowaniu doświadczeń użytkowników (UX), która obejmuje burzę mózgów i wymyślanie możliwych rozwiązań konkretnego wyzwania lub problemu projektowego. Metoda „HMW” polega na zadaniu pytania „Jak możemy”, po którym następuje stwierdzenie opisujące wyzwanie lub problem, a następnie generowanie pomysłów na potencjalne rozwiązania. Metoda „HMW”…

Czytaj więcej
K
Klientocentryczny design

Klientocentryczny design – Design klientocentryczny to podejście projektowe, w którym projektowane rozwiązania są dostosowywane do potrzeb i oczekiwań klientów. Design klientocentryczny koncentruje się na tworzeniu produktów i usług, które są skuteczne i satysfakcjonujące dla klientów, a nie na wymaganiach biznesowych lub technologicznych. Design klientocentryczny opiera się na założeniu, że najważniejsze są potrzeby i oczekiwania klientów,…

Czytaj więcej
Konwersja

Konwersja – pożądane działanie użytkownika produktu cyfrowego na przykład zakup produktu, rejestracja na stronie, wypełnienie formularza lub kliknięcie w link. Konwersja na stronie internetowej jest ważnym wskaźnikiem skuteczności strony, ponieważ pozwala ocenić, czy użytkownicy są zainteresowani oferowanymi produktami lub usługami i czy strona jest w stanie zachęcić ich do podjęcia działań. Konwersja na stronie internetowej…

Czytaj więcej
L
Lean UX

Lean UX – Lean UX to metoda projektowania użyteczności, która kładzie nacisk na szybkie i iteracyjne testowanie hipotez i prototypów z użytkownikami. Celem Lean UX jest zapewnienie szybkiego i efektywnego procesu projektowania, który pozwala na szybkie wychwycenie błędów i szybkie wprowadzanie poprawek. Metoda ta opiera się na założeniu, że najlepszym sposobem zapewnienia użyteczności jest ciągłe…

Czytaj więcej
Lo-Fi

Lo-Fi – to skrót od low fidelity, co oznacza niską jakość lub niedoskonałość. W projektowaniu interfejsu użytkownika (UI) lo-fi odnosi się do projektów, które są szybkimi i niezbyt dokładnymi szkicami lub prototypami interfejsu. Są one często wykorzystywane w procesie projektowania jako narzędzie do szybkiego testowania pomysłów i koncepcji, zanim zostaną one rozwinięte w pełnoprawne prototypy…

Czytaj więcej
Long tail

Long tail, w kontekście słów kluczowych (ang. long-tail keywords), odnosi się do długich, bardziej specyficznych fraz, które są mniej popularne w pojedynczych zapytaniach wyszukiwania, ale łącznie mogą pomóc w znaczącym zwiększeniu ruchu na stronie. Te frazy zazwyczaj składają się z trzech lub więcej słów i są bardziej szczegółowe niż zapytania ogólne. Znaczenie słów kluczowych typu…

Czytaj więcej
M
Machine learning

Machine learning to dziedzina informatyki i statystyki, która zajmuje się tworzeniem modeli matematycznych, które umożliwiają komputerom uczenie się z dostępnych danych bez wyraźnego programowania. W praktyce oznacza to, że komputer jest w stanie samodzielnie uczyć się rozpoznawania wzorców i podejmowania decyzji na podstawie dostępnych danych, bez konieczności ręcznego przeprogramowywania go przez człowieka. W ten sposób…

Czytaj więcej
Mapa ciepła

Mapa ciepła (Heatmap) – Mapa ciepła (ang. heat map) to rodzaj wizualizacji danych, która pokazuje, jak użytkownicy korzystają z witryny internetowej lub aplikacji. Mapa ciepła przedstawia obszary witryny, które są najczęściej kliekane przez użytkowników, a także te, które cieszą się mniejszym zainteresowanie. Mapa ciepła jest tworzona za pomocą kolorów, gdzie ciepłe kolory, takie jak czerwień…

Czytaj więcej
Mapa empatii

Mapa empatii –  to narzędzie stosowane w procesie projektowym zorientowanym na użytkownika (UX), które służy do zrozumienia potrzeb, oczekiwań i doświadczeń odbiorców produktu lub usługi. Mapa empatii składa się z opisów i obrazów przedstawiających punkty widzenia, emocje i działania osób, które będą korzystać z produktu. Celem tworzenia mapy empatii jest zgłębienie wiedzy o odbiorcach, co…

Czytaj więcej
Mapa interesariuszy

Wprowadzenie Zarządzanie interesariuszami to klucz do sukcesu każdego projektu lub organizacji. Mapa interesariuszy to niezastąpione narzędzie, które pomaga zrozumieć złożone relacje i wpływy różnych stron. Pozwala to na strategiczne podejście do zarządzania interesariuszami, co przekłada się na lepsze wyniki. Mapa interesariuszy – Podstawy Co to jest mapa interesariuszy? Mapa interesariuszy to graficzne przedstawienie wszystkich kluczowych…

Czytaj więcej
Mapa podróży klienta

Mapa podróży klienta – Mapa podróży klienta (ang. customer journey map) to narzędzie służące do przedstawienia doświadczenia klienta związanego z korzystaniem z produktu lub usługi. Mapa podróży klienta składa się z kroków, które klient musi przejść od momentu rozpoczęcia interakcji z firmą do jej zakończenia. Każdy krok przedstawia konkretne działania, emocje i potrzeby klienta w…

Czytaj więcej
Mapa podróży użytkownika

Mapa podróży to narzędzie, które pomaga zrozumieć doświadczenia użytkowników w trakcie korzystania z produktu lub usługi. Może być stosowana zarówno w projektowaniu nowych rozwiązań, jak i w ulepszaniu już istniejących. Mapa podróży składa się z kilku elementów, takich jak: Cel podróży: określa, po co użytkownik korzysta z danego produktu lub usługi. Może to być np….

Czytaj więcej
Mapa produktu

Mapa produktu (Product roadmap) – Mapa produktu (ang. product map) to narzędzie służące do przedstawienia elementów składowych produktu oraz ich wzajemnych relacji. Mapa produktu jest przydatna w procesie projektowania i zarządzania produktem, ponieważ umożliwia zrozumienie, jak poszczególne elementy produktu współpracują ze sobą i jakie funkcje pełnią. Mapa produktu może być tworzona na różne sposoby, w…

Czytaj więcej
Marketing automation

Automatyzacja Marketingu: Skuteczne Narzędzie do Optymalizacji Działań Marketingu Automatyzacja marketingu to zaawansowana strategia, która wykorzystuje technologię i narzędzia cyfrowe do automatycznego wykonywania i personalizowania działań marketingowych. W tym artykule opowiemy o automatyzacji marketingu, jak działa i jakie korzyści może przynieść w optymalizacji działań marketingowych. Czym jest Automatyzacja Marketingu? Automatyzacja marketingu to proces wykorzystywania narzędzi i…

Czytaj więcej
Material Design

Material Design – Material Design to system projektowy opracowany przez Google, który został stworzony z myślą o aplikacjach mobilnych i stronach internetowych. Jest to język projektowy, który opiera się na zasadach fizyki, przyrody i psychologii, a jego celem jest stworzenie spójnego i przyjaznego dla użytkownika doświadczenia. Material Design stawia na prostotę, czytelność i przejrzystość interfejsu,…

Czytaj więcej
Material UI

Material-UI to biblioteka komponentów interfejsu użytkownika dla aplikacji internetowych i mobilnych, oparta na projekcie Material Design firmy Google. Material Design to zbiór zasad projektowania interfejsu użytkownika, które opierają się na fizycznych materialach i animacjach, a ich celem jest stworzenie bardziej przyjaznego i intuitywnego interfejsu dla użytkowników. Material-UI umożliwia tworzenie aplikacji zgodnych z zasadami Material Design,…

Czytaj więcej
Metryki

Metryki to mierniki, które służą do oceny jakości lub skuteczności interfejsu użytkownika (UX) lub innych elementów projektu. Metryki mogą być stosowane w różnych celach, np. do określenia stopnia zadowolenia użytkowników, do oceny skuteczności projektu, do porównywania różnych wariantów projektu itp. Metryki w UX mogą być zarówno ilościowe, jak i jakościowe. Do przykładów metryk ilościowych można…

Czytaj więcej
Miary użyteczności

Miary użyteczności –  interfejsu użytkownika (ang. usability metrics) to wskaźniki służące do oceny jakości interfejsu użytkownika i stopnia jego przyjazności dla odbiorców. Miary te są stosowane w procesie projektowania i testowania interfejsów, aby zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z produktu lub usługi oraz jakie trudności mogą im sprawiać. Miary użyteczności interfejsu użytkownika mogą obejmować różne parametry,…

Czytaj więcej
Microcopy

Microcopy –  to krótki tekst lub komunikat, który pojawia się w interfejsie użytkownika (np. w formularzach, przyciskach, menu itp.). Jest to tekst, który ma na celu pomóc użytkownikowi w nawigacji i korzystaniu z produktu lub usługi. Microcopy różni się od innych form copywritingu (np. treści marketingowych czy informacyjnych) tym, że jest skierowany bezpośrednio do użytkownika…

Czytaj więcej
Midjourney

Midjourney AI to technologia sztucznej inteligencji (AI), która jest stosowana w procesie midjourney, czyli w środkowej fazie procesu zakupowego, aby pomóc klientom w dokonywaniu decyzji zakupowych. Midjourney AI wykorzystuje uczenie maszynowe, analizę danych i algorytmy przetwarzania języka naturalnego, aby analizować zachowania i preferencje klientów oraz przewidywać ich potrzeby zakupowe w przyszłości. Na podstawie tych analiz…

Czytaj więcej
Minimum Viable Product

Minimum Viable Product (MVP) – Minimum Viable Product (MVP) to koncepcja zorientowana na użytkownika (UX), która polega na tworzeniu produktu o minimalnych możliwościach, ale wystarczających do zaspokojenia podstawowych potrzeb użytkowników. Celem MVP jest szybkie wprowadzenie produktu na rynek i sprawdzenie, czy jest on atrakcyjny dla odbiorców oraz czy spełnia ich oczekiwania. MVP jest często stosowane…

Czytaj więcej
Mockup

Mockup –  to wizualny szkic lub prototyp interfejsu użytkownika (UI), który służy do przedstawienia wyglądu i zachowania się aplikacji czy strony internetowej. Mockup jest tworzony w celu zaprezentowania klientowi lub zespołowi projektowemu, jak będzie wyglądał interfejs i jak będzie działać. Mockup może być tworzony w różny sposób, w zależności od potrzeb i oczekiwań. Może być…

Czytaj więcej
Modal window

Modal window (okno modalne, modal) to element interfejsu użytkownika (UI), który pojawia się na ekranie i blokuje dostęp do pozostałych elementów interfejsu. Okno modalne służy do wyświetlania dodatkowych informacji lub do wymagania od użytkownika podjęcia jakiejś akcji (np. potwierdzenia, zatwierdzenia itp.). Okno modalne jest często stosowane w produktach cyfrowych, ponieważ pozwala na prezentowanie ważnych informacji…

Czytaj więcej
Model mentalny

Model mentalny opisuje poziom zrozumienia danej funkcji przez daną osobę lub przedstawiciela grupy docelowej. Przykładowo – mając 10 lat, zrozumiałem, że gdy wsadzę płytę do komputera to będę mógł zainstalować znajdującą się na niej grę. Teraz rozumiem, że owa gra jest zbudowana na silniku, który jest serią funkcji tłumaczących input na treści zrozumiałe dla komputera….

Czytaj więcej
Motion design

Motion design, zwany również projektowaniem ruchu lub animacją interaktywną, to dziedzina projektowania zajmująca się tworzeniem animacji i interakcji dla aplikacji internetowych, filmów, reklam i innych treści multimedialnych. Motion design obejmuje różne elementy, takie jak animacja, projektowanie graficzne, dźwięk, obraz i ruch, a jego celem jest stworzenie atrakcyjnej i zrozumiałej narracji za pomocą ruchu i animacji….

Czytaj więcej
N
Narzędzie metryczne

Narzędzie metryczne – to specjalne narzędzia służące do mierzenia i oceny jakości lub skuteczności interfejsu użytkownika (UX) lub innych elementów produktów cyfrowych. Narzędzia metryczne pozwalają na określenie takich mierników jak np. liczba unikalnych użytkowników, liczba kliknięć, czas spędzony na stronie, stopień zadowolenia użytkowników itp. Narzędzia metryczne pełnią istotną rolę w projektowaniu UX, ponieważ pozwalają na…

Czytaj więcej
Nawigacja

Nawigacja to element interfejsu użytkownika (UI), który służy do przemieszczania się pomiędzy różnymi częściami aplikacji czy strony internetowej. Nawigacja jest ważnym elementem UX, ponieważ pozwala użytkownikom na łatwe i intuicyjne poruszanie się po produkcie oraz na odnalezienie interesujących ich informacji czy funkcji. Nawigacja może mieć różną formę, w zależności od rodzaju produktu i oczekiwań użytkowników….

Czytaj więcej
O
Offboarding użytkownika

Offboarding użytkownika – inaczej proces wycofania, to proces, który ma na celu zapewnienie płynnego i bezproblemowego zakończenia współpracy z produktem lub usługą. Offboarding użytkownika jest ważnym elementem projektowania UX, ponieważ pozwala na zachowanie pozytywnego wizerunku produktu i utrzymanie lojalności użytkowników. Offboarding użytkownika może mieć różną formę, w zależności od rodzaju produktu i oczekiwań użytkowników. Może…

Czytaj więcej
Onboarding użytkownika

Onboarding użytkownika – inaczej proces wprowadzenia, to proces, który ma na celu ułatwić użytkownikom rozpoczęcie korzystania z produktu lub usługi oraz poznanie jego funkcjonalności i możliwości. Onboarding użytkownika jest ważnym elementem projektowania UX, ponieważ pozwala na szybsze i łatwiejsze zaadaptowanie się użytkowników do nowego produktu oraz zwiększenie ich zaangażowania i zadowolenia z jego użytkowania. Onboarding…

Czytaj więcej
OpenAI Chat

OpenAI Chat to technologia oparta na sztucznej inteligencji, która pozwala na prowadzenie rozmów z wirtualnymi asystentami lub robotami za pośrednictwem interfejsu tekstowego lub głosowego. OpenAI Chat wykorzystuje zaawansowane technologie przetwarzania języka naturalnego, takie jak uczenie maszynowe i sieci neuronowe, aby zapewnić płynne i naturalne rozmowy z wirtualnymi asystentami. Dzięki temu użytkownicy mogą zadawać pytania, otrzymywać…

Czytaj więcej
Optimizely

W dzisiejszym konkurencyjnym świecie cyfrowym, gdzie klienci oczekują spersonalizowanego doświadczenia i natychmiastowej satysfakcji, ważne jest, abyśmy jako właściciele stron internetowych dostarczali im to, czego potrzebują. Aby osiągnąć ten cel, warto poznać i wykorzystać potencjał narzędzia o nazwie Optimizely. W tym artykule przedstawimy, dlaczego Optimizely jest kluczowym narzędziem dla sukcesu twojej strony internetowej oraz jak możesz…

Czytaj więcej
P
Penpot

Jest to platforma umożliwiająca tworzenie, przechowywanie i udostępnianie projektów graficznych w chmurze. Użytkownicy mogą tworzyć projekty interfejsów użytkownika w różnych formatach i udostępniać je innym osobom za pośrednictwem specjalnego linku. Co do użyteczności serwisu https://penpot.app/, platforma ta jest bardzo prosta w użyciu i oferuje wiele narzędzi do tworzenia i edycji projektów graficznych. Dostępne są narzędzia…

Czytaj więcej
Persona

Persona – to archetyp osoby, w którą celujemy. Jest to wymyślona postać, która symbolizuje grupę docelowych użytkowników produktu lub usługi. Persona jest stosowana w projektowaniu UX w celu lepszego zrozumienia potrzeb i oczekiwań użytkowników oraz ich sposobu korzystania z produktu. Tworzenie persony polega na opisaniu charakterystyki, zachowań, potrzeb i oczekiwań fikcyjnej postaci, która reprezentuje grupę…

Czytaj więcej
Prawo Hicksa

Prawo Hicksa (Hick’s Law) – Prawo Hicksa, zwane także prawem Hick’s-Hymana, to zasada dotycząca wpływu liczby opcji na czas, jaki użytkownik potrzebuje na podjęcie decyzji. Zgodnie z prawem Hicksa, im więcej opcji jest dostępnych dla użytkownika, tym dłuższy będzie czas, jaki użytkownik potrzebuje na podjęcie decyzji. Prawo Hicksa jest ważnym elementem projektowania UX, ponieważ wskazuje…

Czytaj więcej
Principle

Principle: Twórz Interaktywne Animacje i Prototypy Stron Internetowych W dzisiejszym dynamicznym świecie cyfrowym, tworzenie interaktywnych animacji i prototypów jest kluczowym aspektem projektowania stron internetowych. W tej kwestii narzędzie o nazwie Principle jest niezastąpione. W tym artykule opowiemy o tym, dlaczego Principle jest niezbędnym narzędziem dla projektantów stron internetowych i jak możesz wykorzystać jego potencjał, aby…

Czytaj więcej
Projekt Graficzny

Projekt Graficzny — Projekt graficzny w UX to zbiór elementów wizualnych i interakcyjnych, które służą do tworzenia spójnego i estetycznego interfejsu użytkownika (UI). Projekt graficzny wpływa na to, jak atrakcyjny i przyjazny dla użytkownika jest interfejs. Projekt graficzny w UX obejmuje m.in. takie elementy jak: Kolorystyka: określenie kolorów, jakie będą stosowane w interfejsie, aby był…

Czytaj więcej
Projektowanie interakcji

Projektowanie interakcji (IxD) – Projektowanie interakcji (IxD) w UX to dziedzina projektowania zajmująca się projektowaniem sposobu, w jaki użytkownik może interagować z produktem, usługą lub systemem. Projektowanie interakcji obejmuje różne aspekty projektowania, takie jak użyteczność, funkcjonalność, estetyka i przyjemność użytkowania. Projektowanie interakcji ma na celu zapewnienie, aby użytkownik miał pozytywne doświadczenie podczas korzystania z produktu,…

Czytaj więcej
Punkty bólu

Punkty bólu — to obszar, w którym użytkownik doświadcza frustracji, trudności lub niedogodności podczas korzystania z produktu, usługi lub systemu. Punkt bólu może pojawić się na różnych etapach użytkowania produktu i dotyczyć różnych aspektów, takich jak użyteczność, funkcjonalność, estetyka lub przyjemność użytkowania. Punkt bólu jest ważnym elementem projektowania doświadczenia użytkownika (UX), ponieważ może znacząco wpływać na…

Czytaj więcej
Punkty styku

Punkt styku w UX to miejsce lub moment, w którym użytkownik ma kontakt z produktem, usługą lub systemem. Punkt styku może być fizycznym miejscem, takim jak sklep internetowy lub aplikacja mobilna, lub może być momentem, w którym użytkownik korzysta z produktu lub systemu, np. podczas oglądania filmu na platformie streamingowej. Punkt styku jest ważnym elementem…

Czytaj więcej
PyCharm

PyCharm to środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku Python. Jest ono szczególnie przydatne dla programistów piszących aplikacje w tym języku, ponieważ zapewnia wiele narzędzi i funkcji ułatwiających tworzenie kodu. PyCharm zawiera m.in. funkcje takie jak: Kolorowanie składni Podpowiedzi kodu i dokumentacji Narzędzia do debugowania i testowania kodu Integracja z narzędziami do zarządzania wersjami…

Czytaj więcej
R
RDS

RDS to skrót od Remote Desktop Services, co oznacza Usługi Pulpitu Zdalnego. Jest to system operacyjny Microsoftu, który umożliwia użytkownikom zdalnego dostępu do komputera za pośrednictwem sieci, takiej jak internet. Pozwala to na pracę zdalną z dowolnego miejsca na świecie, pod warunkiem posiadania połączenia z siecią oraz odpowiedniego oprogramowania. RDS pozwala użytkownikom na wirtualne uruchomienie…

Czytaj więcej
RITE

RITE (Rapid Iterative Testing and Evaluation) – to metoda testowania użyteczności, która jest zaprojektowana tak, aby była szybka i efektywna, jednocześnie zapewniając cenne spostrzeżenia dotyczące użyteczności produktu. Metoda ta opiera się na założeniu, że lepiej jest testować produkt z niewielką liczbą użytkowników kilkakrotnie niż raz z dużą liczbą użytkowników. Podczas testu użyteczności RITE użytkownicy są…

Czytaj więcej
Ruchy sakkadowe

Ruchy Sakkadowe: Kluczowa Rola Wzroku w Percepcji Świata Ruchy sakkadowe to szybkie, nieświadome i skokowe ruchy oczu, które odgrywają kluczową rolę w naszej percepcji świata. W tym artykule opowiemy o ruchach sakkadowych, jak działają i jak wpływają na nasze spostrzeganie i interakcje z otoczeniem. Czym są Ruchy Sakkadowe? Ruchy sakkadowe to krótkotrwałe skoki oczu, które…

Czytaj więcej
S
Sakkady

Sakkady — to szybkie ruchy gałek ocznych, które wykonujemy, gdy przenosimy nasz wzrok z jednego miejsca na ekranie na inne. Sakkady są automatycznymi ruchami, które pomagają nam skanować ekran i zapewniają nam dostęp do informacji, których szukamy. Sakkady są ważnym elementem projektowania interfejsu użytkownika (UX), ponieważ mogą mieć wpływ na to, jak szybko i skutecznie…

Czytaj więcej
Scrum

SCRUM to metoda zarządzania projektami oparta na iteracyjnym i inkrementalnym podejściu do tworzenia oprogramowania. SCRUM stawia na współpracę, elastyczność i szybkie reagowanie na zmiany. Jest szczególnie przydatny w przypadku projektów, których wymagania mogą ulec zmianie w trakcie ich realizacji. W SCRUM-ie zespoły tworzą iteracyjne i inkrementalne komponenty oprogramowania, zwane „składnikami”, w regularnych odstępach czasu, zwanych…

Czytaj więcej
Sentry

Sentry to oprogramowanie do monitorowania i raportowania błędów w aplikacjach internetowych. Jest to narzędzie, które pozwala na śledzenie występujących błędów i zgłoszeń awarii w aplikacjach, dzięki czemu możliwe jest szybsze ich wykrywanie i usuwanie. Sentry zbiera informacje o błędach i awariach, takie jak opisy błędów, stosy wywołań, dane użytkownika, czy też informacje o środowisku, w…

Czytaj więcej
Serverless

Serverless to pojęcie, które oznacza, że aplikacja lub usługa jest dostępna za pośrednictwem Internetu, ale nie ma przypisanego do niej fizycznego serwera, na którym jest uruchamiana. Oznacza to, że nie trzeba się martwić o zakup, konfigurację i utrzymanie serwerów, ponieważ są one zarządzane przez dostawcę usług chmury obliczeniowej. Dostawcy usług serverless, tacy jak AWS Lambda…

Czytaj więcej
Sitemap

Sitemap w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX) to graficzny lub tekstowy schemat struktury strony internetowej, lub aplikacji. Sitemap pokazuje, jak poszczególne elementy strony lub aplikacji są ze sobą powiązane i jakie są ich relacje. Sitemap jest używany jako narzędzie projektowe do planowania i zarządzania zawartością strony lub aplikacji. Pozwala projektantom interfejsu użytkownika zaplanować strukturę i nawigację…

Czytaj więcej
Sketch

Sketch to popularny program do tworzenia projektów graficznych i interfejsów użytkownika (UI). Jest szczególnie popularny wśród projektantów interfejsów użytkownika i grafików, ponieważ umożliwia szybkie i łatwe tworzenie projektów graficznych, prototypów i mockupów. Program Sketch oferuje szeroką gamę narzędzi do tworzenia i edycji grafiki wektorowej, takich jak linie, kształty i tekst. Umożliwia również tworzenie i edycję…

Czytaj więcej
Storyboard

Storyboard — storyboard (scenariusz) w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX) to graficzny zarys interakcji użytkownika z produktem lub usługą. Scenariusz UX jest używany do wizualizacji sposobu, w jaki użytkownik będzie korzystać z produktu lub usługi i jak będzie on reagował na różne sytuacje i interakcje. Storyboard składa się z szeregu komórek lub klatek, które przedstawiają poszczególne…

Czytaj więcej
T
Testy AB

Testy AB (ang. A/B testing) w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX) to rodzaj testów, w których co najmniej dwie wersje interfejsu użytkownika są porównywane ze sobą, aby zobaczyć, która z nich jest lepsza w konkretnych kryteriach. Testy AB są używane do określenia, która z wersji interfejsu jest bardziej skuteczna w przyciągnięciu uwagi użytkowników, umożliwieniu im łatwiejszego…

Czytaj więcej
Testy Użyteczności

Testy Użyteczności — w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX) to rodzaj testów, w których produkt lub usługa jest testowana przez użytkowników, aby sprawdzić, czy jest łatwa w obsłudze i czy spełnia oczekiwania użytkowników. Celem testów użyteczności jest zidentyfikowanie problemów z użytecznością produktu lub usługi i zaproponowanie rozwiązań, które pozwolą na poprawienie jej działania. Warto pamiętać, że…

Czytaj więcej
Tree testing

Tree testing w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX) to rodzaj testów, w których użytkownicy są proszeni o odnalezienie określonych informacji lub elementów na stronie internetowej lub w aplikacji za pomocą nawigacji. Celem tree testingu jest zidentyfikowanie problemów z nawigacją strony lub aplikacji i zaproponowanie rozwiązań, które umożliwią użytkownikom łatwe i intuicyjne poruszanie się po niej. Podczas…

Czytaj więcej
Twig

Twig to silnik szablonów PHP, który jest szczególnie przydatny w przypadku tworzenia aplikacji internetowych. Twig pozwala na łatwe i szybkie generowanie dynamicznych stron internetowych za pomocą języka HTML lub innych języków znaczników. Twig umożliwia również wstawianie zmiennych, wyrażeń i instrukcji warunkowych do szablonów, co pozwala na dynamiczne dostosowywanie wyświetlanej treści. Twig jest bardzo czytelny i…

Czytaj więcej
U
Unbounce

Unbounce: Buduj i Konwertuj z Powodzeniem na Twojej Stronie Internetowej W dzisiejszym konkurencyjnym świecie online, kluczem do sukcesu jest tworzenie stron internetowych, które przyciągają uwagę, angażują użytkowników i prowadzą do konwersji. W tej kwestii narzędzie o nazwie Unbounce jest nieocenione. W tym artykule opowiemy o tym, dlaczego Unbounce jest niezbędnym narzędziem dla właścicieli stron internetowych…

Czytaj więcej
Upselling

Upselling: Skuteczna Strategia Zwiększania Sprzedaży i Wartości Zamówień Upselling to strategia marketingowa, która ma na celu zwiększenie wartości zamówień klientów poprzez oferowanie im produktów lub usług o wyższej wartości. W tym artykule opowiemy o tym, czym jest upselling, jak działa i jak można go skutecznie wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż i dochody Twojego biznesu. Czym jest…

Czytaj więcej
User Experience

User Experience (Doświadczenia użytkownika) – to całościowe doświadczenie użytkownika związane z korzystaniem z produktu lub usługi, w tym z interfejsem użytkownika, funkcjonalnością, nawigacją, dostępnością, użytecznością, estetyką i emocjonalnym aspektem. User experience obejmuje wszystko, co użytkownicy robią z produktem lub usługą, od pierwszego kontaktu do jego zakończenia. Projektowanie dobrego user experience jest ważne, ponieważ ma wpływ…

Czytaj więcej
User flow

User flow (ang. przepływ użytkownika) to sposób, w jaki użytkownik porusza się po stronie internetowej lub aplikacji, od momentu wejścia na stronę do jej opuszczenia. User flow jest ważnym elementem projektowania interfejsu użytkownika (UX), ponieważ pozwala na zrozumienie, jak użytkownicy korzystają z produktu lub usługi i jakie są ich potrzeby i oczekiwania. Aby zaprojektować dobry…

Czytaj więcej
User Interface

User Interface (Interfejs użytkownika) – to interfejs pomiędzy użytkownikiem a produktem lub usługą, za pomocą którego użytkownik może komunikować się z produktem lub usługą oraz wykonywać różne czynności. UI składa się z różnych elementów, takich jak przyciski, pola tekstowe, menu i inne elementy interakcyjne, które umożliwiają użytkownikowi korzystanie z produktu lub usługi. Projektowanie dobrego user…

Czytaj więcej
UX writting

UX writting – (ang. pisanie interfejsu użytkownika) to proces tworzenia tekstów dla interfejsu użytkownika (UI), w tym instrukcji, komunikatów błędów, komunikatów pomocy, komunikatów ochrony danych osobowych i innych tekstów, które użytkownicy mogą spotkać podczas korzystania z produktu lub usługi. UX writing jest ważnym elementem projektowania interfejsu użytkownika (UX), ponieważ teksty w UI wpływają na to,…

Czytaj więcej
UXPin

UXPin: Twórz Wyjątkowe i Intuicyjne Doświadczenia Użytkownika na Twojej Stronie Internetowej W dzisiejszym świecie cyfrowym, projektowanie stron internetowych, które są zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne, jest kluczowym czynnikiem sukcesu online. Aby zapewnić doskonałe doświadczenie użytkownika, warto skorzystać z narzędzia o nazwie UXPin. W tym artykule opowiemy o tym, dlaczego UXPin jest niezastąpionym narzędziem dla projektantów…

Czytaj więcej
Użyteczność

Użyteczność – (ang. usability) to mierzalny wymiar jakości interfejsu użytkownika (UI) produktu lub usługi, który określa, jak łatwo i intuicyjnie można z niego korzystać. Użyteczność obejmuje takie aspekty jak prostota obsługi, szybkość wykonywania zadań, intuicyjność nawigacji i brak błędów podczas korzystania z produktu lub usługi. Użyteczność jest ważnym elementem projektowania interfejsu użytkownika (UX), ponieważ ma…

Czytaj więcej
Użytkownik końcowy

Użytkownik końcowy – (ang. end user) w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX) to osoba, która korzysta z produktu lub usługi. Użytkownik końcowy może być klientem, który korzysta z produktu lub usługi w celach zarobkowych, lub rekreacyjnych, lub pracownikiem, który korzysta z produktu lub usługi w ramach swojej pracy. Projektowanie interfejsu użytkownika jest nastawione na użytkownika końcowego…

Czytaj więcej
V
Value Proposition Canvas

Value Proposition Canvas to narzędzie służące do opracowywania oferty wartości dla klientów. Zostało opracowane przez Alex Osterwaldera, autora książki „Business Model Generation”. Canvas składa się z dwóch głównych obszarów: „dla kogo” (ang. „for whom”) i „co dajemy” (ang. „what we offer”). W pierwszym obszarze należy określić grupę docelową, a w drugim prezentować ofertę produktów lub…

Czytaj więcej
Visual Paradigm

Visual Paradigm to zaawansowane narzędzie do modelowania i projektowania systemów informatycznych, które wykorzystuje język UML do przedstawiania różnych aspektów systemu w postaci diagramów. Oto nieco więcej informacji o tym narzędziu oraz opis poszczególnych typów diagramów: Visual Paradigm – rozbudowany opis Visual Paradigm to narzędzie, które umożliwia tworzenie profesjonalnych diagramów UML, a także innych diagramów używanych…

Czytaj więcej
W
Wersaliki

Wersaliki w UX (User Experience) to elementy interfejsu użytkownika, które są wyświetlane na stronie internetowej lub aplikacji w postaci nagłówków lub tytułów. Są one zazwyczaj umieszczane na górze strony lub w jej górnej części, aby były widoczne dla użytkowników i przyciągały ich uwagę. Wersaliki mogą być stosowane do różnych celów, takich jak: Przekazywanie najważniejszych informacji…

Czytaj więcej
Wywiad kontekstowy

Wywiad kontekstowy – (ang. contextual interviews) to metoda badawcza stosowana w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX), w której projektant lub badacz przeprowadza rozmowy z użytkownikami, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby, oczekiwania i sposób korzystania z produktu lub usługi. Wywiady kontekstowe są przeprowadzane w naturalnym środowisku użytkowników, takim jak ich dom czy miejsce pracy, co pozwala badaczowi…

Czytaj więcej
Z
Zeplin

Zeplin – to narzędzie do współpracy między projektantami a osobami odpowiedzialnymi za implementację projektów. Umożliwia ono projektantom udostępnianie plików projektów z zapisanymi informacjami o kolorach, fontach i innymi szczegółami, które mogą być przydatne podczas implementacji projektu. Pozwala również na udostępnianie specjalnych linków do poszczególnych elementów projektu, co ułatwia osobom odpowiedzialnym za implementację ich zlokalizowanie i…

Czytaj więcej
Zogniskowany wywiad grupowy

Zogniskowany wywiad grupowy (FGI/Grupa Fokusowa) Zogniskowany wywiad grupowy (FGI/Grupa Fokusowa) – to metoda badawcza stosowana w projektowaniu interfejsu użytkownika (UX), w której projektant lub badacz przeprowadza rozmowy z grupą użytkowników, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby, oczekiwania i sposób korzystania z produktu lub usługi. Zogniskowany wywiad grupowy składa się z kilku etapów. Na początek projektant lub…

Czytaj więcej
Ś
Ślepota banerowa

Ślepota banerowa (banner blindness) to zjawisko, w którym użytkownicy ignorują reklamy lub inne treści umieszczone w formie bannerów lub reklam przylegających do stron internetowych. Jest to spowodowane tym, że użytkownicy są przyzwyczajeni do ignorowania takich treści, ponieważ są one często uważane za irytujące lub nieistotne. Ślepota banerowa może być problemem dla reklamodawców i właścicieli stron…

Czytaj więcej
Spis treści
Tagi