Jedną z wizytówek kompetentnego projektanta doświadczeń użytkownika jest stan jego zaplecza technicznego. Od wybieranych narzędzi zależy szybkość pracy, powtarzalność i przewidywalność wysokiej jakości designu ux oraz elastyczność samego projektowania.
Warto poznać różnorodne oprogramowanie, bo w ten sposób łatwiej dopasować narzędzia do charakterystyki każdego nowego projektu. Niektóre programy są bardziej uniwersalne i nadają się do prac nad ux designem szerokiego spektrum produktów – przynajmniej na wstępnym etapie. Inne posiadają atuty dające przewagę w pracy nad specyficznymi interfejsami.
Jest jeszcze jedna ważna zaleta znajomości wielu narzędzi do ux designu. Dostęp do właściwego oprogramowania, na przestrzeni czasu, ułatwia budowanie mocnego portfolio. Dla odróżnienia słabo uświadomiony na tym polu projektant może być zaskoczony ilością odmów, kiedy kandyduje na nowe stanowisko. Jeśli portfolio zostało skonstruowane z użyciem narzędzi nieakceptowanych przez rekruterów, to nawet najbardziej różnorodne doświadczenie będzie przedstawione w sposób daleki od reprezentacyjnego, odcinając kandydata od wielu szans na angaż.
Uniwersalna aplikacja webowa z błyskawicznym dostępem – wystarczy przyzwoity komputer z dostępem do internetu. Pracuje na urządzeniach PC, z Linuxem oraz produktach Apple. Można z niej korzystać za darmo bez limitu czasowego, dopóki nie będzie trzeba wyjść poza 3 pliki Figma. Oprócz tego nadal bez opłat można liczyć na:
Współpracę można budować na nielimitowanej liczbie członków zespołu i plików osobistych. Dodatkowo Figma bezpłatnie udostępnia aplikację mobilną.
Koszty (od 15 USD miesięcznie) pojawiają się, dopiero kiedy użytkownik potrzebuje szerszego spektrum funkcji. Takich jak ochrona plików hasłem, dzielenie się dostępem do prototypów z inwestorami, komunikacja głosowa, integracja odrębnych plików w jeden projekt, czy personalizacja przestrzeni roboczych zgodnie ze strukturą organizacyjną firmy.
Program, z którym praca nad ux designem stanie się prosta i elastyczna dzięki bibliotece widżetów oraz wyróżniającej się bazie interakcji do wykorzystania w projektach.
W Axure ux designer poradzi sobie ze stworzeniem interaktywnych prototypów HTML aplikacji mobilnych, webowych i desktopowych. Obietnica “Rapid Prototyping” (RP) realizowana jest poprzez możliwość przekształcenia w testowalny prototyp każdej idei związanej z ux designem.
Skuteczność projektanta wspierana jest już na etapie wdrażania pozyskanych informacji – Axure pozwala na tej podstawie zaprojektować architekturę produktu i persony z grupy docelowej. Następnie za pomocą schematów blokowych można tworzyć workflow i user journeys.
Na etapie projektowania Axure RP pozwala dostarczyć wireframe’y oraz interaktywne prototypy – czyli to, co jest sednem funkcjonalności aplikacji. W designie UX liczy się praca na różnych poziomach wierności i ten program odpowiada na potrzeby projektantów przechodzących od fazy Low-fi aż do ostatecznej wersji prototypu, najwierniej zapowiadające produkt.
Na próbę ux designer dostanie program w wersji Trial, z którą może zapoznawać się przez 30 dni. Po tym czasie trzeba (można) wybrać jeden z planów, aktualnie od 25 USD miesięcznie (stan na listopad 2022).
Narzędzie stworzone do wszechstronnego projektowania grafiki wektorowej w najdrobniejszych szczegółach. Dzięki bogatej bazie widżetów i zasobów można w nim stworzyć UX design aplikacji mobilnych i stron internetowych włącznie z zaprojektowaniem user journey. Na uwagę zasługuje ułatwiony system zbierania feedbacku i przekazywania pracy developerom oraz innym członkom zespołu. W tym aplikacja webowa, która pozwala na kontrolę zakresów dostępów, szybką ocenę projektów na wielu urządzeniach, prowadzenie dyskusji i współpracę z inwestorami bez opłat za dodawanie osób.
Prototypowanie odbywa się w odrębnej zakładce, gdzie czekają specjalnie odseparowane od projektowania funkcje. Proces uwzględnia dodawanie hotspotów, które czynią interaktywnymi nie pojedyncze punkty, ale całe powierzchnie. Testowanie możliwe jest na urządzeniach Apple, w tym przez aplikację na iPhone’a. Sketch jest dostępny za minimum 9 USD miesięcznie.
Kolejny program przeglądarkowy, który mieści w sobie ux design z prototypowaniem. Z tą różnicą, że dzięki uwzględnieniu kodu, projekty nie tyle imitują interfejs, co działają na takiej samej zasadzie jak on. UX designer pracuje w ten sposób bliżej żywego produktu, a komponenty, które stworzy, zostaną zaimplementowane przez developerów.
Aby skrócić czas prototypowania, autorzy przewidzieli możliwość użycia gotowych bibliotek, np. z Material Design. Pozwala to m.in na stworzenie prototypu gotowego do weryfikacji w przeciągu minut. Dzięki bazowaniu na kodzie testowane prototypy są w pełni funkcjonalne – np. można zakładać konta użytkowników, przechodzić procesy, dokonywać zakupów a wprowadzone dane biorą udział w całej dalszej sekwencji.
UXPin wykonuje także ukłon w stronę użytkowników Apple. Ich projekty można przenieść kompleksowo z programu Sketch metodą „przeciągnij-upuść”. W ten sposób drobiazgowy ux design można łatwo zmienić we wszechstronny prototyp z zachowaniem w jednym interfejsie standardów obydwu programów.
UXPin za te udogodnienia w ux designie liczy sobie minimum 89 USD miesięcznie.
Podobnie jak wiele wcześniej wspomnianych programów, Marvel proponuje zgromadzenie wszystkich zadań związanych z ux designem w jednej aplikacji. Oznacza to integrację projektowania, prototypowania, testowania z użytkownikami, generowania kodu CSS, Android XML, Swift, przekazywania developerom i spinania tych procesów funkcjami obsługującymi pracę zespołową.
Twórcy starają się być konkurencyjni także pod kątem szybkości tworzenia projektów i prototypów z niską barierą wejścia, co umożliwia zaangażowanie nawet przedstawicieli działu marketingu i sprzedaży, a to z kolei ma zaowocować większą liczbą user-centrycznych pomysłów. Zespoły projektowe wspiera bogata biblioteka gotowych ikon, stockowych zdjęć oraz innych elementów, z których można szybko złożyć pierwsze kompozycje i przetestować założenia. Projekty zapisywane są w chmurze, więc dostęp jest z każdego urządzenia.
Poziom interaktywności prototypów, jaki proponuje Marvel, ma za zadanie łatwe i efektywne przedstawienie produktu inwestorom bez kodowania.
Początkujący ux designer może korzystać z Marvela za darmo, z jednym projektem i jednym aktywnym testem użyteczności na raz. Kiedy potrzeby wzrosną, plany zaczynają się od 12 USD miesięcznie.
Narzędzie przygotowane dla designerów UX oraz UI, którzy w oparciu o grafikę wektorową tworzą interfejsy na PC, smartfony i tablety z Androidem oraz ich odpowiedniki od Apple. Można w nim przejść drogę od prostych szablonów lub mockupów, przez wireframe’y po interaktywne prototypy z animacjami.
Użytkownicy doceniają prosty interfejs i możliwość budowania stałej bazy elementów, które można wykorzystywać w kolejnych projektach i do pewnego stopnia automatyzować pracę. Przyspieszenie projektowania UX zapewniają także rozbudowane opcje ustawień w zakresie wypełniania treści oraz optymalizacja utrzymywania odstępów. Szybkie w Adobe XD jest także dodawanie efektów przejść i animacji do różnorodnych interakcji, od najechania kursorem, przez kliknięcie, po przeciągnięcie elementów. Celem jest umożliwienie stworzenia designu ux, który sprawi, że interfejs będzie zarazem użyteczny, funkcjonalny i angażujący.
Jeśli projekt dopuszcza stosowanie AR i VR, projektant może umieszczać w prototypach obiekty 3D. Z kolei użytkownicy Photoshopa docenią podobieństwo interfejsu panelu użytkownika opartego na warstwach. Taki styl pracy Adobe oferuje za minimum 9,99 USD, ze 100GB miejsca w chmurze.
Oprócz przedstawionych wyżej programów, na rynku znajduje się dużo więcej zamienników. Płatnych i bezpłatnych. Prostych i kompleksowych. Zorientowanych bardziej na UI design, UX design, projektowanie mapy witryny, architektury informacji i user flow, czy też prototypowanie. Doskonałych do szybkiego tworzenia prostych projektów na najpopularniejsze platformy lub bardziej wszechstronnej pracy. Warto zainteresować się takimi programami przydatnymi do UX designu (lub niektórych etapów pracy), jak:
Narzędzia do projektowania interfejsów i doświadczenia to sedno pracy projektanta, ale warto pamiętać, że ux design to część ekosystemu, w którym równie ważna jest sprawna współpraca i zarządzanie zadaniami. Interfejs produktu to złożona przestrzeń, dlatego trzeba się przygotować na konsultacje online, dzielenie ekranu, zarządzanie projektem, zaawansowaną pracę zespołową, usprawnianie przekazywania zadań, bardziej kompleksowe testy prototypów, szybkie projekty graficzne czy jakościowe prezentacje, od których zależą dalsze inwestycje. Czasem wybrany program do ux designu może mieć słabe punkty – w jednym lub wielu z tych obszarów – i potrzebować wsparcia z zewnątrz. Sprawdzone narzędzia, które warto mieć w pogotowiu, to na przykład: