Co powiesz na dodanie odrobiny zabawy do zakupów online? Właśnie mieliśmy Dzień Dziecka, a przecież każdy z nas ma w sobie coś z dziecka, które lubi się bawić. W e-commerce grywalizacja to strategia, która sprawia, że zakupy stają się bardziej angażujące i ekscytujące.
Wykorzystanie mechanizmów takich jak punkty, odznaki czy prezenty, może zwiększyć zaangażowanie klientów, zbudować lojalność i oczywiście podnieść sprzedaż. Przykłady z różnych branż pokazują, że dodanie elementu zabawy naprawdę działa. Co ważne — nie musisz być dużą korporacją, żeby skorzystać z tych technik. Przekonajmy się, jak to działa i jakie są najlepsze praktyki. Gotów na odrobinę zabawy? Zaczynajmy!
Zabawa jest w dzieciństwie tak istotna, że jej brak może być destrukcyjny dla rozwijającej się psychiki. Badania Stuarta Browna z lat 60. XX wieku, które obejmowały analizę historii życia młodych mężczyzn popełniających morderstwa, wykazały związek między brakiem zabawy a skłonnością do przemocy. Brown odkrył, że większość tych mężczyzn doświadczyła deprywacji zabawy w dzieciństwie, co miało poważne konsekwencje dla ich rozwoju emocjonalnego i społecznego.
Zabawa to nie tylko przyjemność, ale kluczowy element naszego rozwoju i przetrwania. Już od najmłodszych lat kształtuje naszą inteligencję, kreatywność i umiejętności społeczne. Ewolucyjnie, zabawa była niezbędna dla rozwinięcia zdolności poznawczych i adaptacyjnych.
U młodych ssaków, w tym ludzi, zabawa rozwija umiejętności potrzebne w dorosłym życiu. Dzieci, które bawią się w grupach, uczą się współpracy, rozwiązywania konfliktów i przestrzegania zasad. Te doświadczenia przekładają się na kompetencje społeczne i moralne w dorosłym życiu.
Szczególnie uwielbianym elementem związanym z zabawą są niespodzianki. Są szeroko wykorzystywane w zarówno w branży gamingowej, jak i marketingowej. Ma to swoje naukowe uzasadnienie. Badania z wykorzystaniem obrazowania rezonansem magnetycznym (MRI), które przeprowadził Dr Gregory Berns z Uniwersytetu Emory’ego w Atlancie, wykazały znaczny wzrost odczuwanej przyjemności na poziomie neurologicznym w reakcji na niespodziewany bodziec. Mówiąc prościej — niespodzianki nas bardziej cieszą, niż spodziewana nagroda.
Grywalizacja to strategia polegająca na wykorzystaniu elementów i mechanizmów znanych z gier w kontekstach niezwiązanych z grami. Jej celem jest zwiększenie zaangażowania, motywacji i satysfakcji użytkowników w różnych dziedzinach życia. Grywalizacja łączy w sobie elementy zabawy z poważnymi celami biznesowymi, edukacyjnymi czy zdrowotnymi, czyniąc ją niezwykle efektywnym narzędziem.
Wykorzystując elementy znane z gier i zabaw, najczęściej korzysta się również z ich mechanizmów. Oto najczęściej wykorzystywane:
Grywalizacja to między innymi dodanie pewnych wyjątkowych i kojarzonych z grami cech do produktu. Oto te, które są najistotniejsze:
Wprowadzenie tych mechanizmów może przemienić zakupy w przygodę pełną wyzwań i nagród. Oto kilka przykładów:
Zbieranie punktów to jeden z najpopularniejszych mechanizmów grywalizacji. Klienci czują się docenieni za każdy zakup, a punkty mogą wymieniać na nagrody. Przykładem jest Starbucks Rewards, gdzie za każde zakupy klienci zdobywają gwiazdki, które mogą wymienić na darmowe produkty. Allegro za to stosuje system Monet, które zyskuje się za zakup określonych produktów. Każde 10 Monet można później wymienić na kupony na kolejne zakupy.
Element niespodzianki potrafi zwiększyć zaangażowanie klientów. Lidl w swojej aplikacji wprowadził zdrapki, które klienci mogą zdrapać po dokonaniu zakupów. Każda zdrapka kryje różnorodne promocje o ograniczonym terminie ważności.
Konkurencja nie pozostała w tyle – Biedronka wykorzystała zabawę poprzez Shakeomat – mechanizm, który umożliwia losowanie promocji w aplikacji. Codziennie po otwarciu aplikacji czeka kolejny rabat. Dodatkowy fun dodaje potrząsanie aplikacją, by go dostać.
Na jeszcze inny poziom wyniósł to X-kom, oferując secret boxy z promocjami. Działa to podobnie do automatów z nagrodami – strzał dopaminy podczas otwierania takiej skrzynki sprawia, że chcemy więcej i więcej. I jesteśmy skłonni za to ‘więcej’ zapłacić.
Temu wprowadziło koło fortuny, którym można zakręcić i wygrać różne nagrody, takie jak kody rabatowe, darmowa przesyłka czy vouchery. Jest jeden haczyk – trzeba podać swój e-mail. Klientom dostarcza zabawy (i rabat), a Temu maile do bazy kontaktów.
Wprowadzenie elementów zabawy do zakupów online nie tylko zwiększa zaangażowanie, ale także buduje lojalność i finalnie podnosi sprzedaż. Oto jak grywalizacja może zmienić Twój biznes.
Grywalizacja sprawia, że zakupy stają się bardziej interaktywne i ekscytujące. Dzięki takim mechanizmom jak punkty, odznaki czy misje, klienci czują się bardziej związani z marką i chętniej wracają do sklepu. Te punkty mogą być wymienialne na darmowe produkty albo rabaty na kolejne zakupy, co motywuje klientów do częstszych wizyt.
Klienci, którzy czują się nagradzani, są bardziej lojalni wobec marki. Grywalizacja pomaga budować długoterminowe relacje z klientami, oferując im regularne nagrody i niespodzianki.
Mechanizmy grywalizacji mogą bezpośrednio przełożyć się na wzrost sprzedaży. Kiedy klienci uczestniczą w grach, zbierają punkty lub losują nagrody, są bardziej skłonni do dokonywania zakupów, aby zdobyć kolejne bonusy.
Interaktywne elementy grywalizacji, takie jak koła fortuny czy zdrapki, często wymagają podania danych kontaktowych, a to pozwala na budowanie bazy klientów i daje kolejne możliwości budowania relacji z klientem w przyszłości.
Zabawa odgrywa kluczową rolę w naszym życiu i ewolucji, wpływając na nasz rozwój i kompetencje społeczne. Grywalizacja wykorzystuje ten naturalny mechanizm, aby tworzyć głębsze więzi między markami a klientami.
Każde ze wspomnianych rozwiązań nie tylko angażuje klientów, ale także buduje ich lojalność, zwiększa sprzedaż i pozwala na zbieranie cennych danych. Wprowadzenie grywalizacji w e-commerce to inwestycja, która przyniesie Ci wymierne korzyści. Spraw, aby Twoi klienci czerpali radość z zakupów, a efekty przerosną Twoje oczekiwania. Zastanawiasz się, jak to zrobić? Skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy!